Biskop Marika välkomnar två nya kyrkoherdar i helgen

Söndag den 26 mars välkomnas två nya kyrkoherdar i Linköpings stift av biskop Marika Markovits. Det är kyrkoherdarna Emma Renhorn och Emma Malmström som tas emot i Söderköping S:t Anna församling respektive Vist Vårdnäs pastorat.
Biskop Marika Markovits med kyrkoherdarna Emma Malmström (t v) och Emma Renhorn vid en samling i på stiftsgården Vårdnäs. Foto: Caroline Lundberg

Emma Renhorn har hunnit vara kyrkoherde i drygt tre månader. Hon har tidigare arbetat i Kinda pastorat och nu senast i Norra Tjust pastorat. I hennes nya församling finns stor barn- och ungdomsverksamhet och stor diakonal verksamhet.

”Det är en levande församling och jag upplever att det är fler och fler som hittar in i gudstjänstgemenskapen.”

”Vi lever för varandra genom att ge och att ta emot. Vi tränar oss på att älska oss själva såsom Gud ständigt älskar oss. Det är en fin gemenskap och jag känner mig stolt och glad att ingå i Söderköping S:t Anna församling”, säger hon.

Emma Malmström började sitt nya arbete vid årsskiftet. Innan dess var hon under fem år stiftsadjunkt med ansvar för bland annat frågor som rör rekrytering. De senaste två åren har hon även varit stiftsgårdspräst på Vårdnäs stiftsgård.

”Det är väldigt roligt att vara tillbaka i det här pastoratet, en plats där jag gjorde mitt första år som präst 2013.”

”Pastoratets två församlingar Vist och Vårdnäs är lite olika till sin karaktär. En gemensam nämnare är att det sjuder av liv i bland annat körerna, konfirmand- och ungdomsverksamheten och i kyrkans förskola. Jag hör att det finns en stor längtan efter fler mötesplatser, för både barn och vuxna, där vi kan dela liv och tro med varandra. Som kyrkoherde vill jag vara möjliggörare för att människor ska kunna engagera sig i sin kyrka, i gudstjänstliv och i mötesplatser av olika slag”, säger hon.

Kyrkoherdemottagning i Söderköping
26 mars 11.00, S:t Laurentii kyrka
Efter mottagningsmässan blir det lunch i Drothems församlingshem
Kontaktuppgifter Emma Renhorn:
0121-358 01, emma.renhorn@svenskakyrkan.se

Kyrkoherdemottagning i Vårdnäs
26 mars 17.00, Vårdnäs kyrka
Efter mässan blir det mingel och lättare förtäring på Vårdnäs stiftsgård
Kontaktuppgifter Emma Malmström:
013-540 25, emma.malmstrom@svenskakyrkan.se

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar Östergötland och norra Småland. Stiftsnivåns uppgift är att stötta de 102 församlingarna i området och att förvalta kyrkans tillgångar. Biskop i Linköpings stift är Marika Markovits.