Biskop Martin Modéus gör visitation i Åtvids församling

Den här veckan kommer biskop Martin Modéus till Åtvids församling för visitation. Den avslutas i Åtvids stora kyrka söndag 12 december.

Avslutningen på visitationen äger rum i Åtvids stora kyrka. Foto: Katarina Sandström Blyme

Mitt i adventstid blir den äntligen av, biskopsvisitationen som skulle ägt rum hösten 2020 men sedan fått flyttas fram två gånger på grund av pandemin.

Visitationen inleds tisdag 7 december och har ett välspäckat program. Redan tisdagen rymmer allt från kanalpromenad till möten med konfirmander och samtal med kyrkorådets förtroendevalda. Resten av visitationen innehåller två julspel och besök i alla församlingens kyrkor.

- Jag hoppas att schemat kommer att hålla. Restiderna bygger på att det är snöfria vägar så det får inte komma mer snö, skrattar Kirsten Alm som varit församlingens kyrkoherde sedan 2017.

På söndag då visitationsmässan avslutas med att Martin Modéus håller visitationsstal har han hunnit möta hundratals församlingsbor.

- Jag tror det blir många roliga och intressanta möten, säger Kirsten Alm.

Tillfällen att närvara
Tisdag 7/12 18.00 i Åtvids församlingsgård.
Församlingskväll – ”samtal och diskussioner om kyrka, församlingen, stiftet och allt mellan himmel och jord”.

Söndag 12/12 11.00
Visitationsmässa med biskopens tal och efterföljande frågestund i Åtvids stora kyrka.

Frågor? Kontakta
Kirsten Alm, kyrkoherde
kirsten.alm@svenskakyrkan.se

Kort om biskopsvisitation
Dagens visitationer har inte mycket med gångna tiders biskopsbesök att göra. Då handlade de mest om kontroll. Predikades det ”rätt”? Var räkenskaperna i ordning? Det var obligatorisk närvaro, inte bara för prästerna utan också för allmänheten. Den som uteblev riskerade att få böter! Numera kommer biskopen snarare för att inspirera än för att inspektera. Främjande, inte förhör är i fokus. Tillsammans med medarbetare från stiftskansliet i Linköping och kontraktsprost möter biskop Martin församlingsbor, anställda och förtroendevalda medarbetare.