Biskop Martin vigde tre nya präster och två diakoner

Söndag den 19 juni vigdes tre kandidater till präst och två kandidater till diakon av biskop Martin Modéus i Linköpings domkyrka.

Nu är Riitta Eklund Sandström präst! Vigd av biskop Martin Modéus vid söndagens diakon- och prästvigning. Foto: Fredrik Olofsson

Linköpings stift har glädjen att få välkomna tre nya präster och två nya diakoner till tjänst. Efter avklarad examen vigdes kandidaterna till sina nya ämbeten i söndags.

För stiftets biskop Martin Modéus är den här vigningen speciell. När han i december tillträder som ärkebiskop kommer han inte längre viga präster och diakoner, det är stiftsbiskopars uppgift.

- Det är en stor och glädjefull högtid att få viga människor som vill gå in i kyrkans tjänst. Den här gången har glädjen blandats med ett visst vemod eftersom det blir min sista diakon- och prästvigning, säger Martin Modéus.

Även Marianne Gaarden, biskop i Lolland-Falsters Stift, deltog på vigningen.

Följande vigdes:

Lovisa Phil, präst med tjänst i Valdemarsvik och Ringarums församlingar.

Lovisa, 28 år, uppväxt i Söderköping och har efter studenten bott i Göteborg där hon utförde det som då hette Volontäråret – nu Ung Resurs. Lovisa påbörjade sedan sina teologistudier i Stockholm och har även studerat och jobbat i Lund. Hon har varit aktiv i Svenska kyrkan sedan tonåren som konfirmandledare och gudstjänstbesökare i Söderköping S:t Annas församling. Nu har hon en kandidatexamen i gammaltestamentlig exegetik och magisterexamen i praktisk teologi.

Riitta Eklund Sandström, präst med tjänst i Aspelands pastorat.

Riita, 58 år, är uppvuxen i Helsingfors och flyttade till Sverige 1985. Hon är legitimerad biomedicinsk analytiker och har även arbetat som programmerare. De senaste fyra åren har hon arbetat som simtränare samt startat en hundkennel. Kallelsen att bli präst har hon haft redan som barn, men när hon växte upp i Finland kunde kvinnor inte bli präster.

Sin första kontakt med Svenska kyrkan var via skandinaviska sjömanskyrkan i Pireus när hon pluggade vid universitetet i Aten på 80-talet. Sedan 18 år tillbaka har hon haft många roller inom Svenska kyrkan och nu blir det tjänst som präst i Aspelands pastorat där hon hade sin allra första predikan för cirka 12 år sedan.

Tuva Steijer, präst med tjänst i Vikingstad församling.

Tuva är 28 år,föddes i Vaxholm där hon bodde sina första 6 år. Uppväxt Norrköping men bor nu i Linköping. Innan sina teologiska studier, gick hon på Oskarshamns folkhögskola och studerade kyrkomusik, ett naturligt val efter att ha gått i Norrköpings musikklasser och haft musik som gymnasieinrikting. Det var när hon började på Svenska kyrkans grundkurs som hon insåg att sitt kall inte var att spela i kyrkan utan att vara präst.Tuva har alltid sett kyrkan som en fristad där hon kan möta Gud i lugn och ro och berättar att kyrkan alltid har varit sitt andra hem. Nu har hon både en kandidatexamen och en magisterexamen i språklig exegetik nytestamentlig grekiska.

Martina Lilja Haake, diakon med tjänst i Johannelunds församling.

Martina, 46 år, är uppvuxen i Smålandsstenar och bor sedan år 2000 i Lambohov, Linköping. Hon är utbildad socionom och har under många år arbetat som skolkurator, men har också vikarierat som kyrkomusiker. I samband med hennes kamp mot sjukdom upplevde hon en inre kallelse till att bli diakon. Martina börjar sin tjänst i Johannelunds församling och hoppas att i rollen som diakon få större möjligheter att inkludera samtal kring existentiella frågor, tro och liv i möten med människor.

Peter Eriksson, diakon med tjänst i Söderköping S:t Anna församling.

Peter Eriksson, 58 år, är uppväxt i Laxå och bor nu i Åtvidaberg. Han har varit engagerad i Svenska kyrkan sedan konfirmationen och har tidigare arbetat som församlingsassistent och församlingspedagog i Åtvidabergs församling och som stiftspedagog i Linköpings stift. Kallet att bli diakon är något som har växt fram under lång tid i mötet med människor och nu blir hans första tjänstgöring som diakon i Söderköping S:t Anna församling.

Önskas porträtt eller fler övriga bilder, kontakta Katarina Sandström Blyme
0705-18 21 29, katarina.blyme@svenskakyrkan.se

Präst- och diakonvigning äger rum en gång per år. Vid vigningen i domkyrkan avlägger diakon- och prästkandidaterna sina vigningslöften. Löftena handlar om att säga ja till att utöva ämbetet så att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds vilja förverkligad i världen. Prästerna kallas under sitt första år i tjänst för pastorsadjunkter.