Biskop Susanne i samtal på Bokmässan

Unga kvinnor i politiken och hotfulla minoriteter är två ämnen som avhandlas i seminarier som biskop Susanne Rappmann medverkar i på Bokmässan i Göteborg. Hon kommer också att samtala med författarna Emma Hamberg och Eric Rosén på Se människan-scenen i Svenska kyrkans monter på Bokmässan.
Biskop Susanne Rappmann i samtal i Svenska kyrkans monter på Bokmässan i Göteborg. (Foto: Mikael Ringlander)

Årets Bokmässa i Göteborg hålls sista helgen i september, 26-29 september. Svenska kyrkan tar i år fasta på mässans tema jämställdhet och ställer frågan hur teologin kan bidra till diskussionen om kvinnor, män, sex och religion. I år kommer biskop Susanne Rappmann medverka i två seminarier samt vara samtalsledare för två scensamtal på Se människan scenen.

SEMINARIUM: Varförför är minoriteter så hotfulla för majoriteten?
Torsdag 26 september, kl 11.00–11.45, SAL F2
Varför uppfattas Den Andre och i synnerhet minoritetsgrupper som så hotfulla? Ett samtal om normer, makt och privilegier. Medverkande: Susanne Rappmann, biskop och författare till en avhandling om funktionshinder och teologi, Per Magnus Johansson, psykoanalytiker och docent i idéhistoria, Saga Becker, transaktivist aktuell med romanen Våra tungor smakar våld och Felicia Mulinari, aktuell med diktsamlingen Det som inte kan utplånas.
Moderator: Lena Ulrika Rudeke, Jonsereds herrgård.
Arrangörer: Jonsereds Herrgård Göteborgs universitet och Leopard Förlag

SEMINARIUM: Unga kvinnor och motstånd i politiken
Torsdag 26 september kl 15.00-15.45, SAL K1
Genom 1900-talet har allt fler kvinnor engagerat sig politiskt, men först i modern tid har förhållandet utjämnats mellan andel kvinnor och män i politiken. Trots det visar studier att särskilt unga kvinnor har svårt att komma fram i politiken. De möter motstånd inom systemet och hot och hat från samhället. Ett samtal om villkoren för unga kvinnor i politiken mellan Peter Örn, ordf. kommittén Demokratin 100 år, Amanda Lind, kultur- och demokratiminister, och Susanne Rappmann, biskop för Göteborgs stift.
Moderator: Bosse Parbring, kommunikatör Jämställdhetsmyndigheten.
Arrangörer: Jämställdhetsmyndigheten och Svenska kyrkan

SE MÄNNISKAN-SCENEN: Resten av allt är vårt
Lördag 28 september kl 13.00-13.20, Se människan-scenen på Bokmässan
Emma Hamberg talar med Susanne Rappmann om en personlig roman om att leva med någon som är svårt sjuk, men ändå bryta upp. Och om att ta och få en andra chans mitt i livet.
Medarrangör: Piratförlaget

SE MÄNNISKAN-SCENEN: Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort
Söndag 29 september kl 12.30-12.50, Se människan-scenen på Bokmässan
Eric Rosén talar med Susanne Rappmann om att växa upp i skuggan av ett brott och om kärleken till en förälder som gjort något helt oförlåtligt.
Medarrangörer: Natur & Kultur och S:t Lukas

Läs mer om Svenska kyrkans olika program på Bokmässan i Göteborg, 26-29 september 2019.

Svenska kyrkans seminarier på Bokmässan

Programmet på Se människan-scenen

Kontakt inför och under Bokmässan:
Torgny Lindén, pressekreterare Göteborg, 0706-33 12 87
Martin Larsson, pressekreterare Uppsala, 0706-09 86 89

Biskop Susanne Rappmann medverkar som samtalsledare på Se människan-scenen på Bokmässan i Göteborg. (Foto: Torgny Lindén)