Biskop Susanne viger fyra präster den 20 januari

Söndagen den 20 januari viger biskop Susanne Rappmann tre kandidater till präster i Svenska kyrkan och en kandidat till präst inom Evangeliska Fosterlandsstiftelsen EFS.

Den 20 januari, Andra söndagen efter trettondedagen, får Göteborgs stift 4 nya präster då biskop Susanne Rappmann viger prästkandidaterna Amanda Cardemarker, Jacqueline Daneberg och Jonas Edsberger för tjänst i Svenska kyrkan och Mikael Holmquist Alsholm för tjänst i Evangeliska Fosterlandsstiftelsen EFS inom Svenska kyrkan.

Vid vigningen i domkyrkan avlägger prästkandidaterna sina vigningslöften. Löftena handlar om att säga ja till att utöva ämbetet så att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds vilja förverkligad i världen, att rent och klart förkunna Guds ord och rätt förvalta sakramenten (dopet och nattvarden) samt att följa kyrkans ordning och förverkliga kallelsen med Kristus som förebild.

En präst skall i sitt uppdrag leva som Kristi tjänare, öppen för människors behov och i sitt sinne vara vänd till Gud och hela skapelsen. Med trohet och klokhet skall prästen ge Guds folk vad det behöver för att renas och mogna i tron, så att Guds kärlek blir synlig i världen.

De ny nyvigda prästerna kommer att tjänstgöra som pastorsadjunkter i särskilda introduktionsförsamlingar under sitt första år som präster. Därefter är de behöriga att söka tjänst i Svenska kyrkan. En av kandidaterna, Mikael Holmquist Alsholm, vigs för tjänst inom Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen. EFS är en missionsrörelse med föreningar och församlingar knutna till Svenska kyrkan. De som prästvigs för tjänst i EFS vigs tillsammans med de som vigs till präster i Svenska kyrkan i respektive stift.

Prästkandidaterna:

Amanda Cardmarker, Göteborg, för tjänst i Västra Frölunda församling
amandacardmarker@gmail.com

Jacqueline Daneberg, Laholm, för tjänst i Varbergs församling
Freebird-25@hotmail.com

Jonas Edsberger, Marstrand, för tjänst i Torsby pastorat
jonas.edsberger@gmail.com

Mikael Holmquist Alsholm, Steninge, för tjänst inom EFS Kornhill, Halmstad
mikael@kornhill.se

Massmedia inbjuds att närvara vid prästvigningen söndagen den 20 januari kl 11.00 i Göteborgs domkyrka.

För ytterligare information och foto från prästvigningen:
Torgny Lindén 070-633 12 87

Så här presenterar kandidaterna sig:

Amanda Cardmarker
Det mellanmänskliga mötet har alltid intresserat mig och ledde mig tidigt till studier i kommunikation och beteendevetenskap. Jag började arbeta som rekryterare, frilansade som skribent och hade alltid en fot i servicebranschen. Kallelsen till präst kom som ett efterlängtat svar på en önskan om att få vara en del av ett större sammanhang och att få förkunna Jesu uppmaning om att älska varandra. När jag nu vigs till präst efter fem års studier längtar jag efter att få vara med och bygga broar mellan människor och Gud, att få förvalta och förnya gudstjänstritualen och att få möta människor, samtala om livets stora frågor och att få vara en del av Svenska kyrkans viktiga arbete.

Jacqueline Daneberg
Jag har levt med kallelsen att bli präst sedan barnsben och ser nu naturligtvis fram emot att få träda ut i tjänst. Jag tror på att se Gud i min medmänniska och att leva i ödmjukhet inför livet och det man inte vet något om. Att genom Guds kallelse få tjäna mina medmänniskor med de gåvor och erfarenheter jag besitter, gör mig varm inombords och det är med glädje jag går in i mitt uppdrag i Svenska kyrkan. Jag har ett särskilt intresse för religionsdialog och judaistik och det känns aktuellt. På min lediga tid trivs jag bäst i skog och mark med trevligt sällskap.

Jonas Edsberger
Jag har tidigare arbetat som församlingspedagog och är tacksam över att ha fått arbeta med evangeliet bland ungdomar. En av kyrkans viktigaste uppgifter är att föra tron på Jesus Kristus vidare till nästa generation. Nu vill jag bli präst och ser särskilt fram emot att få arbeta med gudstjänsten, centrum i församlingens liv och tillbedjan dit människor från alla generationer är inbjudna.

Mikael Holmqvist Alsholm
Redan som ung hade jag ett stort intresse för rättvisefrågor och därför började jag läsa juridik. Efter studierna fick jag möjligheten att engagera mig i kyrkan som ideell ledare. Under denna tid växte inte bara mitt intresse för teologi och utbildning utan även för den kyrkliga omsorgen, själavården och arbete med invandrarfrågor.  Nu växte en längtan att få arbeta med detta på heltid och som småbarnsförälder tog jag beslut att följa mitt hjärta. Jag brinner speciellt för barn och unga, och vill vara med och bygga en mångkulturell kristen församling mitt i livet, för alla människor och alla åldrar. Jag tror på en levande Gud som möter oss mitt i vardagen!

För ytterligare information och foto från prästvigningen:
Torgny Lindén 070-633 12 87, torgny.linden@svenskakyrkan.se