Biskopsvalet i Linköpings stift - så gick nomineringsvalet

Måndag den 19 september hölls nomineringsval till ny biskop i Linköpings stift. 6 personer fick 5 procent eller mer av rösterna. Det innebär att det, efter behörighetsprövning, med största sannolikhet blir följande personer som blir kandidater i höstens biskopsval:
Nomineringsvalet till ny biskop i Linköpings stift hölls i Linköping och inleddes av Eva-Lena Fungmark, ordförande i stiftsstyrelsen. Foto: Katarina Sandström Blyme

Jan Eckerdal, teol. dr., präst och teologisk rådgivare på Sveriges kristna råd, 86 röster

Johannes Zeiler, teol. dr., präst och domkyrkolektor i Linköpings domkyrkopastorat, 77 röster

Beatrice Lönnqvist, kyrkoherde, kontraktsprost Huddinge-Botkyrka kontrakt och ordförande i FBHO-nätverket, 62 röster

Jonas Eek, teol. dr., präst och opinionschef på Kyrkans Tidning, 57 röster

Marika Markovits, domprost i Stockholms domkyrkoförsamling, 57 röster

Michael Öjermo, kyrkoherde Täby församling, 23 röster

Totalt avlades 438 giltiga röster vid måndagens nomineringsval som avgjordes i Konsert & Kongress i Linköping.

Under perioden den 1-16 september nominerades och pläderades det för 12 personer på Linköpings stifts hemsida och under nomineringsvaldagen tillkom ytterligare en person, Magnus Svensson, kyrkoherde i Vadstena pastorat. En av de nominerade, Gunilla Hallonsten, kyrkoherde i Malmö pastorat, avsade sig nomineringen.

Vad händer härnäst?
Nästa steg i processen är att ansvarsnämnden för biskopar behörighetsprövar kandidaterna. Det sker efter att överklagandetiden (en vecka) gått ut. Därefter kommer kandidaterna att bjudas in till en offentlig utfrågning.

Valomgång 1 äger rum den 24 oktober. Om ingen får 50 procent av rösterna i den första valomgången går de två främsta kandidaterna vidare till en slutlig valomgång den 7 november.

Utfrågning
Lördag den 15 oktober hålls en offentlig hearing med biskopskandidaterna i S:t Lars kyrka i Linköping.

Frågor om valet?
Kontakta Peter Lundborg, 0706 44 68 87 eller läs här: