Biståndsminister Peter Eriksson inviger Sverige i världen

Biståndsminister Peter Eriksson inviger Almedalens globala mötesplats "Sverige i världen” och deltar i det inledande seminariet om hoten mot demokratin och de journalister som försvarar den. Hotet mot journalister är också i fokus med det förhörsrum som monterats upp. Här kliver du själv in i rollen som hotad och fängslad journalist och utsätts för ett tufft förhör utfört av professionella förhörsledare.

- Detta är tyvärr en väldigt farlig och otäck verklighet för många journalister idag, säger Peter Eriksson. Och det är bara ett av de många hot mot demokratin vi ser över hela världen. Därför är det viktigt att vi agerar mot de här krafterna både i ord och handling. Där har biståndet en viktig roll att spela.

Reportrar utan gränsers "Förhörsrum" är ett av de stående inslagen på Sverige i världen i år. Här utsätts du för ett fiktivt förhör och får själv uppleva hur det är att arbeta som journalist i ett land där staten tar till alla medel för att undertrycka sanningen och hota, fängsla eller döda de som försöker berätta den. En skakande upplevelse – men som visar på vikten av att Sverige genom biståndet kan stödja journalister och aktivister som slåss för sanningen och mänskliga rättigheter.

Sverige i världen är Almedalens globala arena för internationella frågor och global utveckling. Sida arrangerar tillsammans med andra organisationer över 40 seminarier på vitt skilda ämnen; som till exempel miljö, demokrati, jämställdhet, fiske och hur företagen ska hjälpa till för att vi ska uppnå de Globala målen.

Experter och chefer från Sida deltar under veckan på Sverige i världen, bland dem Sidas generaldirektör Carin Jämtin.

- Jag ser verkligen fram emot att diskutera utvecklingsfrågor med besökare och förklara varför svenskt utvecklingssamarbete är viktigt. Inte bara för de länder vi arbetar i, utan också för Sverige. En rättvisare värld är en säkrare värld - och biståndet hjälper till att göra världen mer rättvis. När demokratin hotas och viljan att hjälpa andra minskar, då är det viktigt att vi fortsätter vårt arbete.

Carin Jämtin deltar i ett flertal seminarier under veckan, dels arrangerade av Sida, men också partnerorganisationer. Bland seminarierna Sida anordnar tar man bland annat upp hur våra pensionspengar påverkar klimatet i utvecklingsländerna, där ett stort antal vd:ar från näringsliv och AP-fonder deltar. Frågan om hur Sida och biståndet kan arbeta i stater där det demokratiska utrymmet krymper och regeringar blir mer repressiva tas också upp – med direktrapport från Ulf Källstig, biståndschef i Tanzania.

Hela programmet finns på sverigeivarlden.se. För intervjuförfrågningar kontakta pressekreterare Fredrik Sperling.

Invigning av Sverige i Världen:
När: Söndagen den 30 juni kl. 15.15
Var: Donnersgatan 6, bredvid politikerscenen i Almedalsparken

Sverige i världen är Almedalens globala mötesplats som arrangeras av biståndsmyndigheten Sida i samarbete med ett 40-tal andra aktörer. Under fem dagar förvandlas Donnersgatan 6 till ett levande torg med spännande aktiviteter, seminarier och debatter som rör global utveckling. Tillsammans sätter vi agendan och diskuterar demokrati, klimathot, fred och säkerhet, jämställdhet, framtidens bistånd och mycket, mycket mer!

Följ oss på Facebook facebook.com/sverigeivarlden och Twitter @sverigeivarlden, #sverigeivarlden