Biståndsminister Peter Eriksson inviger Sverige i världen

Biståndsminister Peter Eriksson inviger Almedalens globala mötesplats "Sverige i världen” och deltar i det inledande seminariet om hoten mot demokratin och de journalister som försvarar den. Hotet mot journalister är också i fokus med det förhörsrum som monterats upp. Här kliver du själv in i rollen som hotad och fängslad journalist och utsätts för ett tufft förhör utfört av professionella förhörsledare.

- Detta är tyvärr en väldigt farlig och otäck verklighet för många journalister idag, säger Peter Eriksson. Och det är bara ett av de många hot mot demokratin vi ser över hela världen. Därför är det viktigt att vi agerar mot de här krafterna både i ord och handling. Där har biståndet en viktig roll att spela.

Reportrar utan gränsers "Förhörsrum" är ett av de stående inslagen på Sverige i världen i år. Här utsätts du för ett fiktivt förhör och får själv uppleva hur det är att arbeta som journalist i ett land där staten tar till alla medel för att undertrycka sanningen och hota, fängsla eller döda de som försöker berätta den. En skakande upplevelse – men som visar på vikten av att Sverige genom biståndet kan stödja journalister och aktivister som slåss för sanningen och mänskliga rättigheter.

Sverige i världen är Almedalens globala arena för internationella frågor och global utveckling. Sida arrangerar tillsammans med andra organisationer över 40 seminarier på vitt skilda ämnen; som till exempel miljö, demokrati, jämställdhet, fiske och hur företagen ska hjälpa till för att vi ska uppnå de Globala målen.

Experter och chefer från Sida deltar under veckan på Sverige i världen, bland dem Sidas generaldirektör Carin Jämtin.

- Jag ser verkligen fram emot att diskutera utvecklingsfrågor med besökare och förklara varför svenskt utvecklingssamarbete är viktigt. Inte bara för de länder vi arbetar i, utan också för Sverige. En rättvisare värld är en säkrare värld - och biståndet hjälper till att göra världen mer rättvis. När demokratin hotas och viljan att hjälpa andra minskar, då är det viktigt att vi fortsätter vårt arbete.

Carin Jämtin deltar i ett flertal seminarier under veckan, dels arrangerade av Sida, men också partnerorganisationer. Bland seminarierna Sida anordnar tar man bland annat upp hur våra pensionspengar påverkar klimatet i utvecklingsländerna, där ett stort antal vd:ar från näringsliv och AP-fonder deltar. Frågan om hur Sida och biståndet kan arbeta i stater där det demokratiska utrymmet krymper och regeringar blir mer repressiva tas också upp – med direktrapport från Ulf Källstig, biståndschef i Tanzania.

Hela programmet finns på sverigeivarlden.se. För intervjuförfrågningar kontakta pressekreterare Fredrik Sperling.

Invigning av Sverige i Världen:
När: Söndagen den 30 juni kl. 15.15
Var: Donnersgatan 6, bredvid politikerscenen i Almedalsparken

Sverige i världen är Almedalens globala mötesplats som arrangeras av biståndsmyndigheten Sida i samarbete med ett 40-tal andra aktörer. Under fem dagar förvandlas Donnersgatan 6 till ett levande torg med spännande aktiviteter, seminarier och debatter som rör global utveckling. Tillsammans sätter vi agendan och diskuterar demokrati, klimathot, fred och säkerhet, jämställdhet, framtidens bistånd och mycket, mycket mer!

Följ oss på Facebook facebook.com/sverigeivarlden och Twitter @sverigeivarlden, #sverigeivarlden

Finansjättar går samman i globalt nätverk – lovar biljontals dollar i investeringar för att nå de Globala målen.17.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

FN:s generalsekreterare António Guterres presenterar nu det nya globala nätverket för stora investerare, Global Investors for Sustainable Development, GISD. Det består av 30 vd:ar för några av världens största banker, investerare och finansiella aktörer. Under två års tid åtar de sig att arbeta för att frigöra biljontals dollar och satsa dem för att uppnå de Globala målen i Agenda 2030.

Pressinbjudan Utvecklingsforum: Jämställdhet i motvind - hur vänder vi trenden?9.10.2019 10:21:22 CESTPressinbjudan

Jämställdhet är en grundläggande förutsättning för att minska fattigdom och förtryck, och svenska aktörer gör ett viktigt arbete för att driva frågan internationellt. Stora framsteg har gjorts genom åren och just nu ser vi nya kraftfulla rörelser på olika håll i världen: #niunamenos kamp mot könsrelaterat våld i Latinamerika, massprotester mot våldtäkt i Indien och Sydafrika, Women’s marches i USA och inte minst Metoo-rörelsens globala genomslag. Samtidigt är motståndet hårt i en allt mer polariserad värld: Regeringar ser organisationer som kämpar för kvinnors rättigheter som ett hot och hela jämställdhetsbegreppet ifrågasätts. Istället betonas en mer traditionell syn på män och kvinnor, som exkluderar personer med könsöverskridande identitet eller annan sexuell läggning. Det gör Sveriges röst viktigare än någonsin. Vilka är då lösningarna som behövs för att motverka de trender som ifrågasätter jämställdhet? Och hur kan vi stötta dem som går i bräschen för arbetet? Det är några frågor

Torka riskerar att leda till matkris i Somalia – Sida agerar förebyggande19.6.2019 12:14:30 CESTPressmeddelande

Stora delar av östra Afrika har drabbats av torka, och värst drabbat är Somalia. Nästan tre miljoner människor lider av brist på vatten, och det påverkar också tillgången till mat. Sida beslutar nu att utöka sitt stöd till landet med 50 miljoner kronor via UNICEF och FN:s humanitära landfond. Förhoppningen är att insatser i tid kan bidra till att avstyra en akut hungersnöd i landet.