Spendrups Bryggeri AB

Björn Frantzén och Mariestads fördjupar samarbetet på Den Stora Smakresan

14.9.2015 15:42 | Spendrups Bryggeri AB

Dela

Stjärnkocken Björn Frantzén är ölvarumärket Mariestads livsnjutare. Han är en av Sveriges mest uppmärksammade kockar och driver bland annat den egna restaurangen Frantzén med två stjärnor i Guide Michelin. Nu fördjupas samarbetet med bryggmästare Richard Bengtsson när de i höstens programserie skapar ny öl och nya maträtter med utgångspunkt från ostindiefararen Götheborg.

Den Stora Smakresan är en programserie som kommer synas på Youtube & Facebook under hösten. Resan går ombord på Ostindiefararen Götheborg där det blir diskussioner om smaker och råvaror, möten med tångspecialister, whiskymakare och örtexperter samt en hel del ölbryggning i det medföljande mikrobryggeriet. De första avsnitten har premiär den 11 september. Kampanjperioden pågår till och med november.

Ostindiefararen Götheborg är en kopia på ett av de skepp som på 1700-talet reste från den svenska västkusten till Kina för att köpa porslin och kryddor. I programserien reser Richard Bengtsson både till Kina och seglar längs västkusten med Götheborg för att inspireras av asiens kryddor och skeppets och havets dofter. Tillsammans med Björns matlagning skapas nya idéer som omsätts till ny öl och nya maträtter.

Tidigare år har namn som Peter Stormare, Ernst Billgren, Per Morberg och Titiyo delat med sig av sina liv i Mariestads reklamfilmer. Med Björn Frantzén tas konceptet nu ett steg vidare genom att reklamfilmerna kompletteras med ”Den stora smakresan” - en programserie för Mariestads YouTube-kanal, Facebook och sajten mariestads.se.

– Njutning kan vara många saker för mig, jag försöker njuta lite hela tiden i mitt liv. Det kan förstås vara via gastronomi, att jag får uppleva riktigt bra mat och dryck, men jag njuter minst lika mycket av att få ge andra njutning genom min matlagning, säger Björn Frantzén.

Programserien är producerad av Forsberg & Co och har spelats in främst ombord på ostindiefararen Götheborg men även i Hongkong och på Björn Frantzéns restaurang i Gamla stan i Stockholm. 

– Att få samarbeta med en av Sveriges bästa kockar och landets mest spännande skepp är vi stolta och glada över. Björn Frantzén personifierar det vi själva strävar efter med Mariestads - noggrannhet med råvaror, perfektionism i utförandet och en fulländad smakbalans. Och Götheborg står för hantverk och tradition, precis som vårt bryggeri, säger Mikael Mossvall, produktchef Mariestads.

FAKTA OM MARIESTADS 
Mariestads Bryggeri var ett av de första lagerbryggerierna i Sverige. Verksamheten startade redan 1848, bara några år efter det att tekniken att brygga öl med långsam jäsning i låg temperatur hämtats hit från Tyskland. Det gamla svenska "surölet" ersattes snabbt med det nya, friska ölet som dessutom kunde lagras - lagern. Mariestads Bryggeri gjorde redan från början en nysvensk lager - lite fylligare med en kraftigt markerad beska. 
 

FAKTA OM BJÖRN FRANTZÉN 
Björn Frantzén började sin karriär som kock på Edsbacka krog. Björn har därefter bl.a. arbetat på de engelska stjärnkrogarna Chez Nico’s at 90 Park (3 stjärnor i Guide Michelin), Restaurant Lettonie (2 stjärnor) och Restaurant Pied a Terre (2 stjärnor) samt Restaurant L’Arpege i Paris (3 stjärnor).

År 2008 öppnade restaurangen Frantzén/Lindeberg som tilldelades sin första Michelinstjärna redan året därpå. Idag heter restaurangen enbart Frantzén och rankas med 2 stjärnor i Guide Michelin. Björn Frantzén driver dessutom bland annat The Flying Elk, Studio Frantzén och Bobergs matsal på NK.

Björn Frantzén är skapare av projektet "Exceptionell råvara" som strävar efter att lyfta svenska råvaror till världsklass. ”Exceptionell råvara” drivs i samarbete med VisitSweden, LRF, Martin & Servera samt Svenskt Kött.

Innan kockkarriären spelade Björn Frantzén fotboll i AIK:s a-lag. Han är också en hängiven löpare och springer cirka 200 mil om året. 
 

TEAM:

Henrik Åström: marknadschef öl Spendrups 

Mikael Mossvall: produktchef Mariestads

Filmproduktion Planet of the Silver Ape, Stefan Öström

Produktionsbyrå: Forsberg & Co

Mediebyrå: Starcom, David Zetterlund

PR-byrå: Lindberger & co, Lars Lindberger

För ytterligare information kontakta:

Henrik Åström, marknadschef öl Spendrups, tfn. 076-8467994, henrik.astrom@spendrups.se  

Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, tfn. 070-7746089,  mikael.mossvall@spendrups.se

 

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Nyckelord

Kontakter

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Box 3006/ Vårby allé 39
143 03 Vårby

08-672 77 00http://www.spendrups.se/

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum