Bjørn-Martin Bache Nordby ny kommunikationsdirektör i Schibsted News Media

Bjørn-Martin Bache Nordby blir ny kommunikationsdirektör i Schibsted News Media, där bland annat Aftonbladet, VG, Svenska Dagbladet, Aftenposten, Omni och Podme ingår.

Bjørn-Martin Bache Nordby, tillträdande kommunikationsdirektör i Schibsted News Media. Foto: Fredrik Myhre.

Bache Nordby kommer närmast från rollen som PR- och kommunikationsrådgivare på kommunikationsbyrån Trigger i Oslo där han ansvarat för PR och Samhälle. Innan dess arbetade han som journalist, bland annat drygt fyra år på VG.

– Jag är enormt glad att få den här utmaningen. Schibsted är ledande mediekoncern i Norden, i stark medvind och med en klar ambition att växa ytterligare. Det är få kommunikationsuppdrag där man får tillfälle att arbeta med så många superstarka varumärken på en och samma gång och ännu färre där varje enskilt varumärke har så stor betydelse för demokratin och människors vardag.

– Den starka viljan inom News Media att driva utvecklingen i mediebranschen framåt, utnyttja tekniken på nya sätt och investera i innovationsprojekt över hela organisationen är otroligt tilltalande och något jag verkligen ser fram emot att få bli en del av, säger Bjørn-Martin Bache Nordby

Som kommunikationsdirektör kommer han att ha en nyckelroll i att synliggöra och skapa förståelse för affärsområdet News Medias strategi – både internt och externt. Med drygt 2 000 anställda i några av Nordens ledande och mest omtyckta mediehus är News Media dessutom en viktig del av Schibsted som helhet, vars övergripande mål är att vara till nytta och stöd i människors vardag.

För att lyckas i det arbetet är god kommunikation en absolut nödvändighet.

– Vi hade väldigt många bra kandidater till tjänsten som kommunikationsdirektör, men Bjørn-Martin utmärkte sig med en djup insikt och gedigen förståelse för Schibsteds position och samhällsuppdrag. Med sin breda erfarenhet som både journalist och kommunikationsrådgivare har han den verktygslåda som behövs för att lyckas. Han har arbetat både operativt och strategiskt och kommer att bli en viktigt medarbetare för oss i News Media, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media.

Bjørn-Martin Bache Nordby tillträder senast den 1 februari. Utöver att vara dedikerad till Schibsteds nyhetsdivision kommer han även att vara del av Schibsteds globala kommunikationsavdelning.

– Jag är otroligt tacksam för de sex fantastiska år jag har haft på Trigger. Jag har lärt mig otroligt mycket av de mest kreativa och engagerade kommunikationspersonerna i byråbranschen. Men när jag nu så småningom avslutar det kapitlet känner jag mig otroligt privilegierad över att få börja i Schibsted News Media, säger Bjørn-Martin Bache Nordby.

Bjørn-Martin Bache Nordby, tillträdande kommunikationsdirektör, Schibsted News Media.Tel: +47 977 00 019. E-post: bmbnordby@gmail.com

Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör, Schibsted News Media. E-post: siv.tveitnes@schibsted.com