Björn O. Nilsson ny ordförande för SSF

1.12.2016 00:00 | Stiftelsen för Strategisk Forskning

SSF:s styrelse har utsett Björn O. Nilsson, vd för Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, till ny ordförande för SSF från årsskiftet.

Björn har en diger meritlista som tog sitt avstamp i studier och en doktorsgrad i biokemi vid KTH i Stockholm. Han hade sedan flera ledande roller inom bioteknik- och läkemedelsindustrin. Han har ett flertal styrelseuppdrag, bland annat som ledamot i ÅF AB och som ordförande i BioInvent International AB och Svenska Friidrottsförbundet (han var själv en duktig 800-meters löpare i sin ungdom). Björn O. Nilsson är 60 år.

–        Jag känner mig hedrad av att ha blivit utsedd till ordförande i Stiftelsen för Strategisk Forskning. SSF:s uppgift att finansiera forskning som stärker Sveriges konkurrenskraft, känns mycket angelägen. Jag ser fram emot de spännande utmaningar vi har framför oss, säger Björn O. Nilsson.

2008 tillträdde han som vd för IVA. När Björns första period gick ut, valdes han om för ytterligare en period på sex år, med möjlighet att lämna efter halva perioden, vilket han nu bestämt sig för. Det innebär att han lämnar sin befattning på IVA någon gång under 2017.

–        Det är mycket glädjande att vi lyckats knyta Björn O Nilsson till SSF som vår nya styrelseordförande. Det stärker SSF:s förutsättningar att vara en framträdande aktör när det gäller finansieringen av strategisk forskning i Sverige, säger Staffan Grefbäck, vice ordförande i SSF.

För mer information kontakta:

Staffan Grefbäck, staffan.grefback@gmail.com, tel 070-269 65 62

Kommunikationschef Eva Regårdh, eva.regardh@stratresearch.se, tel 073-358 16 68