Björnöbacken blir Mount Everest i sommar

Succén fortsätter. Även den här sommaren kan du nå toppen av Mount Everest hemma i Västerås. Korpen Västerås har även i år dragit igång Björnöeverest. Genom att genomföra 253 vändor i Björnöbacken har du nått toppen på världens högsta berg – Mount Everest och är teoretiskt uppe på 8 849 meters höjd!

Linn Axelsson från Västerås klarade hela Björnöeverest på ett dygn.

-       Vi har mätt upp hur många höjdmeter Björnöbacken är och sen räknat ut hur många vändor som krävs för att nå Everest topp, berättar Robert Sturesson i Korpen Västerås. Med hjälp av vår nyutvecklade app kan du som deltar enkelt hålla koll på hur du ligger till under din egen bergsbestigning.

I år kan den som vill även använda sig av Vedbobacken, nordväst om Västerås, för att besegra världens högsta berg. Då behöver du knata upp och ner 177 gånger för att nå toppen.

-       Förra året hade vi en riktig hårding som klarade Björnöeverest på ett dygn, berättar Robert Sturesson. Linn Axelsson från Västerås klarade motionsutmaningen på drygt 22 timmar. Kanske kommer det någon i år som kan utmana Linns tid…

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets motionsutmaning Mitt Everest har spridit sig över hela Sverige i mängder av lokala backar. Med stöd från Svenskt Friluftsliv har Mitt Everest blivit ett återkommande arrangemang som förutom motionen ger deltagaren kunskaper om den svenska naturen.

-       Mount Everest är det slutgiltiga målet med utmaningen, men för oss i Korpen ser vi det som att uppmuntra till rörelse utomhus, säger projektledaren Sara Alfredsson på Korpen. Vi vill locka ännu fler att hitta ut, lära sig mer om friluftslivet och den svenska naturen.

Björnöeverest startade i maj och pågår fram till i höst 2022.

Robert Sturesson, Korpen Västerås
kansli@korpenvasteras.se

Linn Axelsson från Västerås klarade hela Björnöeverest på ett dygn.

Korpen startar motionslandslaget med Micael Dahlen som förbundskapten28.6.2022 11:07:51 CEST | Pressmeddelande

Nu finns möjligheten att vara med i det viktigaste och roligaste landslaget genom tiderna. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet startar motionslandslaget som uppmuntrar till rörelse, ger inspiration och bidrar till ökad folkhälsa. Förbundskapten för motionslandslaget är ekonomiprofessorn Micael Dahlen som kommer att bidra med träningstips som är kopplade till den glädje och lycka som fysisk aktivitet kan ge.