Blå måndag 2 juli - Stockholm swing

Blå måndag på Sollidenscenen startar i år med Rigmor Gustafsson och Jonas Kullhammar. Svante Thuresson leder programmet tillsammans med husbandmedlemmarna Hans Backenroth, Jocke Ekberg och Mikael Skoglund.

Svante Thuresson. Foto: Pernille Tofte

Rigmor Gustafsson har släppt 9 CD-skivor sedan debuten 1997. Tre av dem har sålt guld i Sverige. Rigmor har genom åren turnerat runt i världen, mestadels med sin egen trio, men hon har också förekommit i andra konstellationer (Radio String Quartet Vienna, danska Radio Big Band, The Royal Filharmonic Orchestra, svensk Radio Jazz Orchestra). Hon har uppträtt på firandet av Kronprinsessan på det kungliga bröllopet 2010 och vid Nobelprisceremonin 2013.

Jonas Kullhammar är en svensk saxofonist som sedan 1994 medverkat på över 150 skivinspelningar och har fått många utmärkelser och priser, bland annat grammisnomineringar, jazzkatter och Django d'or. När Arne Domnérus fyllde 82 år i december 2006 såg han till att årets Guldsax hamnade i den då 28-årige saxofonkollegan Jonas Kullhammars ägo. Guldsaxen är det stipendium som instiftades inför Dompans 80-årsdag 2004.

Svante Thuresson fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort tv- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. och han turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 CD. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Joakim Ekberg har jobbat som professionell musiker sedan 14-års ålder och undervisat sedan 18-års ålder. Joakim undervisar vid Musikhögskolan i Piteå, Framnäs folkhögskola, SMI i Stockholm och har även en privat trumskola. Som musiker har han turnerat runtom i världen, medverkat på flera skivinspelningar och jobbat med stora svenska och internationella jazzmusiker. Joakim Ekberg har spelat musik inom många genrer såsom jazz, pop, fusion, rock, soul, latin, samba, klassiskt och storband. Sedan 1985 är han anställd vid Musik i Uppland.

Mikael Skoglund studerade jazzpiano på Kungliga Musikhögskolan. Han spelar bland annat med Claes Janson och Georg Riedel och har varit kapellmästare i olika konstellationer. Som arrangör har han bland annat blivit anlitad av The Real Group och Orphei Drängar.

Svante Thuresson. Foto: Pernille Tofte

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.