Blå måndag 23 juli - Tenderly jazz

Måndagens jazzkonsert på Sollidenscenen bjuder på musik med Sinne Eeg och Peter Asplund tillsammans med husbandet: Hans Backenroth, Joakim Ekberg och Mikael Skoglund. Svante Thuresson presenterar programmet som sig bör.

Sinne Eeg

Sinne Eeg är idag en av Nordens mest framstående jazzsångerskor. Hennes distinkta sång, känsla för improvisation och starka originalkompositioner har gett henne en snabbt växande fanbase i sitt hemland Danmark och runt om i världen. Med flera prisbelönta studioalbum i bagaget har hon turnerat i Europa, USA och Asien. Sinne har erhållit flera utmärkelser, till exempel fyra stycken Vocal Jazz Album of the Year/Danish Music Awards, DR P2 Jazz Prize och Ben Webster Award - som den första kvinnliga vokalisten i prisets 30-åriga historia.

Peter Asplund är trumpetaren som också blev en av våra främsta jazzvokalister. Under de senaste åren har han utvecklat en stil där hans, för publiken redan kända trumpetspel, blandas med jazzsång och underhållande monologer. Peter Asplund har i snart 15 år glatt oss med sitt lysande spel och sina fina grupper. Under åren har också hans entusiasm och musikaliska mångsidighet tagits väl tillvara i de mesta varierade sammanhang, från Bo Kaspers Orkester till våra främsta storband.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. och han turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 CD. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Joakim Ekberg har jobbat som professionell musiker sedan 14-års ålder och undervisat sedan 18-års ålder. Joakim undervisar vid Musikhögskolan i Piteå, Framnäs folkhögskola, SMI i Stockholm och har även en privat trumskola. Som musiker har han turnerat runtom i världen, medverkat på flera skivinspelningar och jobbat med stora svenska och internationella jazzmusiker. Joakim Ekberg har spelat musik inom många genrer såsom jazz, pop, fusion, rock, soul, latin, samba, klassiskt och storband. Sedan 1985 är han anställd vid Musik i Uppland.

Mikael Skoglund studerade jazzpiano på Kungliga Musikhögskolan. Han spelar bland annat med Claes Janson och Georg Riedel och har varit kapellmästare i olika konstellationer. Som arrangör har han bland annat blivit anlitad av The Real Group och Orphei Drängar.

Jazzmåndag
Blå måndag är en del i en kväll med jazz på fyra scener. Kvällen börjar kl 17.00 med jazz på Gubbhyllans veranda, och vid 18.00 spelas det också på den lilla musikpaviljongen vid Café Terrassen. Blå måndag på Sollidenscenen startar 19.00 och från 20.00 kan man avrunda kvällen med dans till Skansens storband under ledning av Leif Kronlund.

Sinne Eeg
Peter Asplund

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.