Blå måndag 30 juli - Hamilton and friends

Tenorsaxofonisten Scott Hamilton framträder på Blå måndag med pianisten Jan Lundgren, basisten Hans Backenroth och Kristian Leth på trummor.

Scott Hamilton

Scott Hamilton började spela när han var 16 år och utvecklades snabbt musikaliskt. Han flyttade till New York 1976 och började spela med Benny Goodman. Han har också spelat med Warren VachéRuby Braffoch Rosemary Clooney för att nämna några. Scott Hamilton är efterfrågad över hela världen för sitt informella spel och sitt fantastiska flyt i spelet. Han har också alltsedan Sverigedebuten på 70-talet haft stor förkärlek för Sverige, en kärlek som tagits emot väl av publiken.

Jan Lundgren upptäcktes av jazzlegenden Arne Domnérus medan han fortfarande gick på Musikhögskolan. Han trodde aldrig att han skulle kunna försörja sig som jazzmusiker men på något magiskt sätt fungerade det i alla fall och nu fyller han konserthus världen över och är tacksam över att få göra det han är allra bäst på. Han räknas idag som en av våra allra mest framstående jazzpianister.

Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. och han turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 CD. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Kristian Leth från Aarhus är en av Danmarks främsta jazztrumslagare som spelat med Jesper Thilo, Benny Golson, Karin Krog, Harry Allen mfl mfl. Kristian har turnerat i både Europa och USA och återfinns på ca 40 inspelningar. Han jobbar dessutom som pedagog på jazzinstitutet i Aarhus.

Jazzmåndag
Blå måndag är en del i en kväll med jazz på fyra scener. Kvällen börjar kl 17.00 med jazz på Gubbhyllans veranda, och vid 18.00 spelas det också på den lilla musikpaviljongen vid Café Terrassen. Blå måndag på Sollidenscenen startar 19.00 och från 20.00 kan man avrunda kvällen med dans till Skansens storband under ledning av Leif Kronlund.

Scott Hamilton