Blå måndag 9 juli - A tribute to Jan Johansson and Bengt Hallberg

Jan Lundgren, Klas Lindqvist, Georg Wadenius, Mattias Svensson och Ronnie Gardiner hyllar två svenska giganter i svenskt musikliv – Jan Johansson och Bengt Hallberg – på Sollidenscenen när det är dags för Blå måndag 9 juli.

Jan Johansson. Bild: Wikipedia

Jan Lundgren upptäcktes av Arne Domnérus medan han fortfarande gick på Musikhögskolan. Han trodde aldrig att han skulle kunna försörja sig som jazzmusiker men på något magiskt sätt fungerade det i alla fall och nu fyller han konserthus världen över och är tacksam över att få göra det han är allra bäst på. Han räknas idag som en av våra allra mest framstående jazzpianister.

Klas Lindquist är altsaxofonist, klarinettist, arrangör, kompositör och mångsysslare. Han hörs i skilda sammanhang alltifrån New Orleans, swing och storbandsjazz av skilda genrer. Ofta kallas han Arne Domnérus arvtagare. 2005 förärades han också Domnérus Guldsax och han har också tilldelats Alice Babs-stipendiet.

Georg "Jojje" Wadenius har jobbat som musiker sedan 1968. Han slog igenom i gruppen Made In Sweden och släppte barnplattan ”Goda’ goda” med låtar till Barbro Lindgrens texter 1969. Han värvades av det amerikanska bandet Blood Sweat and Tears 1972 och spelade med bandet i drygt tre år, ingick i legendariska tv-showen ”Saturday Night Lives” husband och verkade som studiomusiker i USA. Han har nu återvänt till Skandinavien och är sedan 15 år bosatt i Oslo. En stor del av hans verksamhet har ägnats åt skivproduktion. Han arbetar som musiker med sin svenska jazzkvartett och spelar sina barnvisor i skolor och på konserter.

Mattias Svensson debuterade redan vid sju års ålder. Då var det piano som gällde, men pianot övergavs snart och basen tog över. Både el- och kontravarianten, trots att kontrabasen från början inte var tänkt som huvudinstrument. I dag bor han sedan många år i Malmö och försörjer sig som professionell musiker. Han har genom åren hunnit vara med i många band, men nu har några utkristalliserat sig som mer sammanhållna enheter – Viktoria Tolstoys grupp, Jan Lundgren trio och hans egen grupp Mattias Svensson empire.

Ronnie Gardiner lever sedan många decennier i Sverige och är kanske mest känd för allmänheten som jazztrumslagare i Charlie Normans trio. Han har också spelat med många amerikanska storheter som Dizzy Gillespie, Gerry Mulligan och Dexter Gordon och är en självklar del av den svenska jazzscenen. Ronnie Gardiner har numera ett eget rum uppkallat efter sig på Nalen i Stockholm och har med sin egen stipendiefond gett unga jazztalanger en möjlighet att komma fram.

Jazzmåndag
Blå måndag är en del i en kväll med jazz på fyra scener. Kvällen börjar kl 17.00 med jazz på Gubbhyllans veranda, och vid 18.00 spelas det också på den lilla musikpaviljongen vid Café Terrassen. Blå måndag på Sollidenscenen startar 19.00 och från 20.00 kan man avrunda kvällen med dans till Skansens storband under ledning av Leif Kronlund.

Jan Johansson. Bild: Wikipedia
Bengt Hallberg, Foto: Stig Nahlbom / SCANPIX

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.