Black Friday ger minskad julförsäljning
Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara fysiska butiker och i löpande priser.
Butiker och e-handel | Utveckling 1-19 december 2018 | Prognos december 2018 | Prognos helåret 2018* |
|
Kläder | -5,5% | -5,5% | -3,0% | |
Skor | -4,2% | -4,2% | -3,8% |
* Helårsprognosen bygger på prognosen för decemberförsäljningen 2018.
Kommentarer från Svensk Handel Stil
– Fram till och med den 19 december hade klädhandeln minskat med 5,5 procent jämfört med förra året medan skoförsäljningen hade backat med 4,2 procent. Månaden fick en dålig start, vilket delvis beror på efterdyningar av Black Fridays försäljning där konsumenterna flyttar en del av sina inköp till november istället för december. Dessutom tappade vi en fredag i början av december, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
– Resten av december väntas inte heller ge något lyft till försäljningen. Den 23 december, som vanligtvis är en viktig försäljningsdag, ligger i år på en söndag som generellt har ett lägre konsumentintresse och dessutom kortare öppettider som ger en mindre försäljning den dagen.
– Min bedömning är inte heller att mellandagsrean, med konkurrens från allt fler priskampanjer, kommer att ge någon extra skjuts till utvecklingen, vilket gör att prognosen för hela månaden ligger i närheten av utfallet för perioden till och med den 19 december.
– Modekonsumtionen kompenseras till viss del av en ökad e-handelsförsäljning, framför allt från utlandet. Totalt når branschen dock inte upp till samma utvecklingstal som sällanköpsvaruhandeln i stort, avslutar Mikael Sandström.
Stilindex Decemberprognos 2018
För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex är en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum