Svensk Handel AB

Black Friday ger minskad julförsäljning

Dela

Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning gällande hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december till och med 19 december). Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 5,5 procent och att försäljningen av skor har minskat med 4,2 procent jämfört med samma period föregående år.

Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara fysiska butiker och i löpande priser.

Butiker och e-handel    Utveckling 1-19 december 2018  Prognos december 2018 Prognos 
helåret 2018*
  Kläder  -5,5% -5,5% -3,0%
  Skor  -4,2% -4,2% -3,8%

* Helårsprognosen bygger på prognosen för decemberförsäljningen 2018.

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Fram till och med den 19 december hade klädhandeln minskat med 5,5 procent jämfört med förra året medan skoförsäljningen hade backat med 4,2 procent. Månaden fick en dålig start, vilket delvis beror på efterdyningar av Black Fridays försäljning där konsumenterna flyttar en del av sina inköp till november istället för december. Dessutom tappade vi en fredag i början av december, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Resten av december väntas inte heller ge något lyft till försäljningen. Den 23 december, som vanligtvis är en viktig försäljningsdag, ligger i år på en söndag som generellt har ett lägre konsumentintresse och dessutom kortare öppettider som ger en mindre försäljning den dagen.

– Min bedömning är inte heller att mellandagsrean, med konkurrens från allt fler priskampanjer, kommer att ge någon extra skjuts till utvecklingen, vilket gör att prognosen för hela månaden ligger i närheten av utfallet för perioden till och med den 19 december.

– Modekonsumtionen kompenseras till viss del av en ökad e-handelsförsäljning, framför allt från utlandet. Totalt når branschen dock inte upp till samma utvecklingstal som sällanköpsvaruhandeln i stort, avslutar Mikael Sandström.

Stilindex Decemberprognos 2018

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex är en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Handel AB
Svensk Handel AB
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. 

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel AB

Avtagande framtidstro i handeln17.12.2018 06:00Pressmeddelande

Trots stundande julhandel vänder framtidsförväntningarna i handeln nedåt. Optimismen bland både e-handlare och butiker minskar i december. Bland e-handlare faller tron på både framtida försäljning och lönsamhet. Framtidsindikatorn, som är ett sammanfattande mått på framtidstron, minskar bland e-handlare med 13,1 procentenheter och landar på 107,6 i Handelsbarometern för decembermånad. Framförallt är det tron på framtida försäljning och lönsamhet som minskar. Minskningen sker dock från höga nivåer i november. - Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland e-handlarna har varit stark under året. Black Friday är lilla julafton för många nätbutiker och med shoppingdagen bakom oss minskar förväntningarna på den framtida försäljningen bland nätbutikerna, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel. Minskad framtidstro bland butikerna Framtidstron bland butikerna minskar med 3,7 procentenheter och Framtidsindikatorn stannar på 97,1 i december. Optimismen bland dagligvar

Optimismen i handeln ökar med julen runt hörnet15.11.2018 06:00Pressmeddelande

Framtidstron i handeln stiger. Bland butikerna ökar framtidsförväntningarna till den högsta nivån på över ett år. Mest ökar optimismen i sällanköpshandeln. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Bland butikerna ökar framtidstron med 7,9 enheter och Framtidsindikatorn landar på 100,8 i november. Det är 3,3 enheter högre än motsvarande månad förra året och den högsta nivån på över ett år. Både förväntningarna på framtida försäljning och antalet anställda i butikerna stiger. Och mest ökar framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln. – Med Black Friday och julhandel runt hörnet ökar optimismen bland handlarna. Förväntningarna på antalet anställda stiger, det är glädjande eftersom vi vet att det innebär att fler unga kan få chansen på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. E-handlarnas tro på lönsamhet stärks Även inom e-handeln ökar Framtidsindikatorn. Den växer med 3,3 enheter och ligger på index 120,8. E-handlarnas tro på framtida försäljni

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum