BlackJack bjussar på "Julgrogg" efter att ha varit "Kåt, glad och tacksam"

BlackJack behöver ingen närmare presentation utan är ett av Sveriges största dansband. Mycket tack vare deras mastodonthit ”Inatt Inatt – Inget stoppar oss nu” som är den dansbandslåt som streamat i särklass mest på Spotify och som vann omröstningen ”alla tiders största dansbandslåt för några år sedan. Efter att ha stått stilla med bussen i 18 månader är det nu dags för julsingeln "Julgrogg (Det finns även alkoholfritt alternativ)"

Foto: Kristofer Lönnå

För två år sedan släppte de en cover på Werner & Werners gamla julhit ”Vår julskinka har rymt” och den blev en stor succé för grabbarna från Sundsvall och har idag över en miljon streams. Det är enda gången i BlackJacks historia som en annan låt från deras repertoar streamat mer under en vecka än vad ”Inget stoppar oss nu” har gjort.

-         Ja vem kunde tro det när vi lirade in den, säger bandets keyboardist Peder Matz. Vi har alltid tyckt det var en charmig låt och hörde att man kunde ”dansbandifiera” den vilket vi gjorde, och det var tydligt att folk ville ha den i det formatet säger Peder.

Nu kommer deras andra jullåt och den här gången är det en nyskriven låt som står på repertoaren. En låt med titeln ”Julgrogg” (Det finns även alkoholfritt alternativ).

-         Det är en charmig låt med en rolig och underfundig text skriven av ”dansbandsprofessorn” Thomas Deutgen, säger Peder. Dessutom är det en melodi som verkligen fastnar och en riktig bugg. Julstämningen finns verkligen där men det går lika att dansa till den ute på dans vilket är kul fortsätter Peder.

Precis som deras senaste låtar och album är det Peders son Anton Martinez Matz som står för producentjobbet. Anton som har en studio och producerar många olika genrer av musik har fått till ett sound som verkligen passar bandets fans.

-         Det är jättekul att Anton är med på tåget, säger Peder. Han känns nästan som en sjätte medlem och tycker till om allt när det gäller soundet. Vi bollar väldigt mycket och hans yngre entusiasm gör att vår profil sticker ut bland alla andra band i genren vilket är kul. Det hörs att det är BlackJack i vårt sound och något vi verkligen vårdar.

Förra årets största dansbandslåt på Spotify (om man bortser från Arvingarna som var med i Melodifestivalen) var BlackJacks och det med låten ”Kåt, glad och tacksam.” En titel hämtad från filmen ”Ogifta par” och Peter Dalles klassiska kommentar.

-         Vi tänkte lång och länge på om vi verkligen kunde döpa en låt till det. Men efter att Pär på vårt skivbolag Atenzia Records snackat med Bert Karlsson och spontant frågat vad han tyckte så svarade Bert blixtsnabbt

-         Är ni galna. Absolut! Bättre reklam kan de inte få… så då bestämde vi oss.

Och Bert hade ju rätt säger Peder och skrattar. Idag säljer vi nästan lika många T-shirts med den frasen som vår klassiska T-shirt med ”Inatt Inatt” på, säger Peder.

Nu återstår att se hur ”Julgroggen” tas emot. Vem vet – vi kanske säljer Julgroggs-t-shirts nästa år.

Foto: Kristofer Lönnå

Atenzia är ett av Sveriges största oberoende musik med mängder av topplisteplaceringar och utmärkelser för våra band och artister. Vi jobbar uteslutande med svensk musik där fokus ligger på dansband, country och rockabilly.