Blågröna majoriteten kan försena nytt äldreboende i Rinkeby

Den blågröna majoriteten väntas fatta beslut om att Rinkeby vård- och omsorgsboende ska upphandlas, och därmed riskeras att drivas av ett privat vårdbolag, trots att det kan leda till att det nya äldreboendet försenas. Vänsterpartiet säger nej till upphandlingen.

Rinkeby vård- och omsorgsboende är ett nybyggt äldreboende vid Rinkeby Allé/Hjulstavägen med planerad inflytt 2022. Boendet kommer att ha 90 boendeplatser med demensinriktning och somatisk inriktning, något som staden har stort behov av. Trots att äldreboendet redan är försenat vill majoriteten nu upphandla det, vilket kan försena det ytterligare då risken att en upphandling av den storleken kommer att överprövas är sannolik. Detta är något som också påpekas av stadens äldreförvaltning i det ärende som ska beslutas om på mötet med stadens äldrenämnd på tisdag.

- Det är vanligt att byggprojekt blir försenade i förhållande till den ursprungliga planen, men att i det här läget, när inflyttningen redan är fyra år försenad, riskera att fördröja verksamhetens uppstart ytterligare är oacceptabelt och oansvarigt. Vi hoppas att majoriteten tar sitt förnuft till fånga och prioriterar att öppna det här äldreboendet framför att upphandla. De äldres intressen borde rimligtvis gå före vårdbolagens, säger Torun Boucher (V), gruppledare.