Blågröna styret säger nej till coronabonus för personal

På kommunstyrelsen sammanträde röstade den blågröna majoriteten ner Vänsterpartiets förslag om att ge en bonus på 5000 kronor efter skatt till anställda inom äldreomsorg, LSS, skola och förskola som tack för deras insatser under pandemin.

Bild på Torun Boucher

- Det här är det minsta de kunde ha gjort för alla som har slitit under pandemin. Det är tack vare alla anställda i välfärden som vi andra har kunnat fortsätta arbeta som vanligt trots att det har pågått pandemi. Det blågröna styrets applåder ekar tomt när de behandlar stadens anställda på det här viset, säger Torun Boucher (V), vik. oppositionsborgarråd.

Flera andra kommuner i Stockholmsregionen har betalat ut coronabonus till sina anställda, bland annat Botkyrka kommun och Tyresö kommun, men det blågröna styret i Stockholms stad har nu valt att inte göra det.

Vänsterpartiet föreslog en coronabonus redan i december men då var stadens överskott endast en prognos och inte fastslaget. I april aviserade dock kommunen att man har mycket god ekonomi och gör ett överskott på 4,9 miljarder. Den styrande majoriteten uppger att överskottet bland annat beror på den statliga ersättningen för sjuklönekostnader.

Bild på Torun Boucher

V: Inga hinder kvar för nedläggning av Bromma flygplats31.8.2021 12:24:00 CEST | Pressmeddelande

Idag gav regeringens utredare beskedet att Bromma flygplats kan avvecklas någon gång mellan åren 2025-2027. Utredaren menade också att det samhällsviktiga flyget kan flytta till Arlanda. Vänsterpartiet i Stockholms stad menar att beskedet visar att flygplatsen kan och bör avvecklas. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en nedläggning av Bromma flygplats i syfte att minska flygets klimatpåverkan samt möjliggöra bostadsbyggande på marken där Bromma flygplats ligger. - Det finns förstås en mängd olika omständigheter som påverkar nedläggningen och det är en besvikelse att utredaren inte bedömer det möjligt att göra snabbare, men samtidigt är det centrala att det ändå sker. Vi måste helt minska flygets klimatpåverkan och nu finns inga hinder kvar för en nedläggning av flygplatsen. säger Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson V Stockholms stad. Utredaren Magnus Persson drar två viktiga slutsatser. Dels att regeringen själv kan fatta beslut om nedläggning, och att det räcker att in