Svenska CurlingförbundetSvenska Curlingförbundet

Blandad öppningsdag vid Curling-EM med en vinst och två förluster

Det svenska landslaget med lag Hasselborg och lag Edin fick en något motig start på EM-veckan i Lillehammer. Premiärsegern mot Tjeckien följdes av förluster mot Skottland och Ryssland.

Lag Hasselborg startade säkert och kunde kvittera in den första segern efter 5-3 mot Tjeckien. En match där det var jämnt på resultattavlan ända till slutet men det slutade med en säker svensk seger.

– En jättefin match av hela laget. Tjeckien spelade väldigt bra och deras fyra satte många nyckelstenar. Vi hängde i och hade till slut en poängs ledning och favören av sista sten i slutomgången. Det var det vi spelade för och skönt att kunna avgöra på ett bra sätt, säger Anna Hasselborg.

Tuffare EM-premiär blev det för lag Edin i det direktsända toppmötet mot Skottland. Det slutade med svensk förlust 2-6.

– Skottland spelade väldigt inspirerat och bra. Dom är ju rankade världsettor just nu så vi visste att det skulle bli en tuff match. Och vi är inte direkt kända för att vara snabbast ur startblocken, utan brukar mer jobba oss in i turneringar. Förlusten i sig är det inte så mycket att snacka om. Vi hade lite svårt att hitta rätt känsla med isen. Det var en lite grövre känsla än på träningen igår och det hanterade dom betydligt bättre än oss, säger Niklas Edin.

Tidig skotsk ledning 3-1 växte till 5-1 efter den femte omgången och redan där var matchen i princip över.

– Min dubbel där blev avgörande. Hade den träffat en centimeter tjockare så hade det blivit nollomgång istället i ett läge där matchen stod och vägde, säger Niklas.

Och tufft blev det även för lag Hasselborg i kvällsmatchen mot Ryssland. Det var Ryssland som hade kommandot i många omgångar och ett Sverige som vid flera tillfällen fick rädda sig kvar med viktiga slutstenar. Med en närmast felfri tionde omgång satte Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer och Sofia Mabergs press på Ryssland som hade både ledning och favören av sista sten.

Matchen gick till skiljeomgång där marginalerna inte riktigt var på Sveriges sida. Ryssland kunde säkra segern med siffrorna 6-5 efter en öppen utslagning på slutstenen.

Lag Edin är först ut i morgon söndag med match mot Danmark kl 09:00. 14:00 väntar nästa toppmöte när lag Hasselborg ställs mot Skottland med skip Eve Muirhead. Ett Skottland som har startat EM starkt med två segrar. Matchen sänds live i SVT:s Vinterstudio och i SVT Play.

Alla resultat från EM 2021:

Damer https://curlit.com/ECC/aspnet/summary.aspx?EventID=2
Herrar https://curlit.com/ECC/aspnet/summary.aspx?EventID=1

I A-divisionen börjar grundserien lördag 20 november och pågår till torsdag 25 november. Efter avslutad grundserie väntar slutspel med semifinal för de fyra bäst placerade lagen.

EM är även kval till världsmästerskapen som hålls senare under säsongen. VM damer 2022 avgörs i Prince George, Kanada, 19–27 mars 2022. VM herrar spelas i Las Vegas, USA, 2–10 april 2022. Lag med placering 1-7 vid årets EM tar en direktplats till VM.