Blekingeföretag vinner storuppdrag för bostadsbyggande

Blekingeföretaget JSB Construction är en av tre vinnare i Sveriges Allmännyttas upphandling av ett nytt ramavtal för nästa generations Kombohus. Det populära typhuskonceptet för hyreslägenheter har de senaste åren gett tiotusen nya lägenheter runtom i Sverige, till 25 procent lägre kostnader, och JSB har varit med ända från början. Den nya generationen Kombohus bedöms kunna ge 25000 nya bostäder och pressa priserna i byggbranschen.

Enligt Boverkets senaste bostadsmarknadsenkät råder bostadsbrist i 74 procent av Sveriges kommuner. Den akuta bristen på hyresbostäder beror bland annat på decennier av ständigt stigande kostnader för nybyggnation.

– Den viktigaste bostadsfrågan handlar om att få fram bostäder med hyror som människor har råd att betala. Kombohusen ger Sveriges kommuner ett verktyg att genom sina bostadsbolag bekämpa bostadskrisen, med större variation, god arkitektur och klimatnytta till bättre priser, säger Sofia Heintz, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta.

Byggkostnaderna i Sverige har stigit i obruten takt under decennier. Nu lanseras en ny generation Kombohus som demonstrerar hur byggbranschen kan jobba med industrialisering och standardisering för att sänka kostnaderna markant. Därmed kan byggtakten öka utan att dyr produktion pressar upp hyrorna för hyresgästerna. En rapport som konsultföretaget Tyréns publicerade i början av maj har Kombohuskonceptets första tio år resulterat i tusentals nya bostäder, ofta på platser där det annars blivit för dyrt eller krångligt att bygga nytt.

– Vi är så glada för att JSB är med oss i ytterligare ett avtal. JSB har varit en trogen leverantör under hela Kombohus-eran och har verkligen varit på tå i att utveckla huskoncept för att möta våra medlemmars behov, säger Sofia Heintz.

Här är de tre företag som vunnit den nya ramupphandlingen:

• JSB Construction: byggföretag med bas i Blekinge som levererat Kombohus från det allra första ramavtalet.
  • Lindbäcks Bygg: företag med bas i flera norrländska kommuner, med industriellt byggande och trästommar som specialitet.
  • Unibep: polskt byggbolag med egen modulhusfabrik i Polen, som varit verksam i Sverige under några år.

--
Den nya generationen Kombohus och vinnarföretagen presenteras i ett livesänt webbinarium kl 14
www.sverigesallmannytta.se

Vill du delta i webbinariet och kunna ställa frågor? Anmäl dig HÄR

Läs mer om Allmännyttans Kombohus HÄR

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.