Bli robotexpert på en sommar

Sommaren är här. En tid då många gör det där man inte hunnit med tidigare och gärna lägger tid på det man är intresserad av och vill lära sig mer om. Universal Robots lanserar nu “Summer School med UR”. Ett tillfälle att under sommaren i lugn och ro förstå automatisering och bli en robotexpert.

Universal Robots (UR) är världsledande inom kollaborativa robotar, cobotar, och vill nu dela med sig av sina kunskaper och lanserar därför ”Summer School med UR”. Genom sommarskolan lär man sig mer om cobotar, i sin egen takt och just där man befinner sig. Deltagarna får tillgång till gratis on demand-material. Dessutom delar branschexperter med sig av tips och kunskap.

Sommarskolan riktar sig till anställda på företag som vill lära sig mer om automatisering. Den pågår under juli och augusti. Eftersom sommarskolan är digital kan deltagarna själva välja var de gör den, när de börjar och i vilken takt de slutför utbildningen. Utbildningen är uppdelad i olika lektioner och tillsammans ger de grundläggande kunskaper som behövs för att programmera en cobot. Efter de första 90 minuterna av lektionerna kommer deltagarna att kunna programmera en av URs cobotar för att utföra enkla uppgifter. Under utbildningen finns det små uppdrag längst vägen och i slutet får deltagaren förutom nyvunnen kunskap även få ett intyg på det.

- Summer School är en unik möjlighet att fördjupa sina kunskaper om cobotar. Vi brinner för automatisering, för att utveckla och förbättra både för verksamheter och människor. Det finns oändliga möjligheter och vill att fler ska kunna ta del av det, säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Cobot skapar morgondagens lösningar och teknikambassadörer2.7.2021 09:38:54 CEST | Blogginlägg

Värme- och kylteknikföretaget Danfoss med verksamhet i 22 länder, däribland Sverige, satsar på cobotar för att bli ännu mer konkurrenskraftiga och utveckla produkterna. Danfoss använder en cobot från Universal Robots (UR) på Danfoss Technology Center. I centret förbättras Danfoss lösningar i en levande testmiljö för att på så sätt kunna skapa morgondagens lösningar. Coboten stödjer målet med en konsekvent testnivå och hög produktivitet.

Pressinbjudan: Cobotar ökar elektronikproduktionen2.6.2021 07:25:00 CEST | Pressinbjudan

Välkommen på webbinarium den 9 juni 2021 klockan 15:00-16:00. Efterfrågan på elektronikprodukter stiger samtidigt som priserna på elektronik och komponenter faller. Coboten ger möjligheter till mindre och medelstora företag som tidigare varit de stora förunnade. Universal Robots bjuder in till en timmes cobotsnack. Ta chansen att bekanta dig med cobotar, få veta hur de kan svara upp på behoven på elektronikmarknaden och övervinner flaskhalsar.