Bli vaccinationsstödjare på Min Doktors covid-vaccinering i Malmö

Lillema Paulson är en av Röda Korsets drygt 30 frivilliga vaccinationsstödjare på Min Doktors covid-vaccinering av allmänheten på Stadionmässan i Malmö. Både erfarna och helt nya volontärer från Röda Korset finns på plats för att hjälpa folk till rätta, svara på frågor och se till att avstånden hålls. Nu söker Röda Korset fler volontärer.

Vaccinationsstödjaren Lillema Paulson (t.v.) tillsammans med Maria Rahm, insatsledare för vaccinationsstödjarna.

På Stadionmässan i Malmö vaccinerar Min Doktor allmänheten mot covid-19. Det är en av de större vaccineringsinsatserna i Skåne med möjlighet till vaccination för upp till 8000 personer i veckan. För att säkerställa att vaccinationen kan ske under trygga och säkra former samverkar Min Doktor med Röda Korset, som ställer upp med frivilliga vaccinationsstödjare. Lillema Paulson är en av dem:

– Jag har varit volontär för Röda Korset under många år, främst på sjukhuset i Malmö, men nu på grund av pandemin har jag inte kunnat vistas på sjukhuset på över ett år. När jag såg att Röda Korset sökte vaccinationsstödjare såg jag det som ett sätt för mig att fortsätta med mitt engagemang.

Chans att engagera sig under en begränsad period
Som vaccinationsstödjare är ditt främsta uppdrag att tillsammans med Min Doktors platsvärdar se till att vaccineringen går tryggt och säkert till och hjälpa till med praktiska saker, som att ta emot dem som ska vaccineras, vägleda på vaccinationsstället och finnas på plats i observationsrummet där patienterna måste vänta i 15 minuter efter sin vaccination. Maria Rahm är verksamhetsutvecklare på Röda Korset och insatsledare för vaccinationsstödjarna:

– För alla de som någonsin funderat på hur det skulle vara att bli volontär för Röda Korset finns nu chansen att engagera sig under en tidsbegränsad period. Vi räknar med att vaccinationen här på Stadionmässan kommer pågå till början av hösten, beroende på vaccintillgång, berättar Maria Rahm och fortsätter:

– Som vaccinationsstödjare ges du möjligheten att göra en insats. Dels genom att skapa ett större utrymme för Min Doktors vårdpersonal att kunna fokusera på själva vaccinationen och på så sätt bidra till att stoppa den kris som pandemin har skapat, och dels genom att hjälpa den enskilde individen som kanske känner oro och behöver stöd under vaccinationen. Det flyter på jättefint här på mässan, men vi söker fler volontärer så att det kan fortsätta i samma takt.

“Handlar om att ställa upp för andra människor”
För att kunna engagera dig ideellt som vaccinationsstödjare krävs ingen tidigare erfarenhet - du får genomgå en utbildning innan start och du förväntas kunna hjälpa till minst ett pass (tre timmar) i veckan. Lillema Paulson tycker att hon får ut mycket från sitt engagemang inom Röda Korset:

– För mig handlar det om att känna att jag gör nytta och skillnad, och att ställa upp för andra människor. Sen är det förstås roligt att få träffa så många andra volontärer, även om det såklart sker med avstånd och bakom munskydd.

Vill du också bli vaccinationsstödjare? Läs mer här och kontakta maria.rahm@redcross.se för mer information.

Vill du engagera dig inom en annan insats? Läs mer här om Röda Korset Malmös 40 andra verksamheter.

Bilder