Blickarna vänds mot Sverige när avreglering ska bli verklighet – WSP stärker upp

Järnvägen i Europa har hamnat i fokus både i och med EUs återhämtningsfond och unionens satsningar på gröna näringar. Dessutom kommer vi se en våg av avregleringar när ny EU-lagstiftning slår igenom. WSP matchar utvecklingen genom ett flertal tunga rekryteringar, bland annat Björn Westerberg, tidigare vd på Tågoperatörerna.

Björn Westerberg, tidigare vd på Tågoperatörerna, är en av flera tungviktare som nyligen rekryterats till WSP. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: WSP

– Vi i Sverige och Norden har under många års tid byggt upp en kunskap kring avregleringens utmaningar och framgångar. Det här är kunskap som nu efterfrågas i Europa. Det satsas enorma resurser just nu och jag ser fram emot att med min erfarenhet och mitt kontaktnät i EU kunna bidra till WSPs resa att utvecklas både lokalt och på Europa-nivå. WSPs tyngd på området i kombination med framåtlutade satsningar lockade mig, säger Björn Westerberg, som är en av de tungviktare i branschen som WSP nyligen rekryterat.

Björn Westerberg kommer närmast från en roll som vd för Tågoperatörerna och som branchchef för Tågföretagen, där fokus under dessa år legat på att stärka järnvägens kvalitet, kapacitet och konkurrenskraft både i Sverige och Europa. Han har även arbetat på SJ AB under många år bland annat som projektledare för höghastighetståg och affärsstrateg. Totalt samlar WSP numera ett hundratal strategiska rådgivare med fokus på järnväg, sjöfart, fordon, transportlösningar och finansiering. Ulf Larsson är chef och den som drivit utvecklingen.

– Vi ser att vi har en viktig roll att fylla i att stärka järnvägens konkurrenskraft och hållbara transportsätt i stort. Det händer otroligt mycket just nu, både med återstarten efter pandemin men också den ökade efterfrågan på hållbara transporter. Jag ser oss lite som en start-up dit vi på kort tid lyckats locka många stjärnor i branschen och målet är att växa ytterligare, med ett särskilt fokus på de många stora investeringar som ska genomföras i Europa, förklarar Ulf Larsson.

Närmare ett 20-tal personer har under hösten anslutit sig till WSP Rail Advisory, förutom Björn Westerberg också Per Olof Lingwall, tidigare Finansdepartementet och Trafikverket, Olof Kjellström, tidigare Jernhusen, och Pär Malmberg tidigare McKinsey, Försvarsmakten, Regeringskansliet och MSB. Med drivkraft från bland annat erfarenheterna av järnvägens avreglering i Sverige och Norden ser Ulf Larsson stora möjligheter att stötta och stärka WSP i Europa inom dessa delar.

Ulf Larsson
ulf.e.larsson@wsp.com

Björn Westerberg
bjorn.westerberg@wsp.com

Ulf Larsson, chef Rail Advisory. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: Oskar Hjelm

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.