Blixtrande snabbt EM-guld till Nicolina Pernheim Goodrich

Vid årets IBSA EM i Cagliari fick äntligen Nicolina Pernheim Goodrich, Göteborgs Judoklubb, tävla mot helt jämbördiga, och då var hon helt i en klass för sig. De tre matcherna tog totalt 1 min och 20 sekunder i matchtid innan Pernheim Goodrich kunde stå med EM-guldet runt nacken. Det var Pernheim Goodrichs fjärde EM-guld.

EM-guld till Nicolina Pernheim Goodrich. Foto: KARL NILSSON / Sveriges Paralympiska Kommitté.

Mäkta imponerande, så kan Nicolina Pernheim Goodrichs insats vid IBSA EM sammanfattas. Vid sina tre tidigare EM-guld har Pernheim Goodrich fått tävla mot judoka med skiftande synnedsättning, samtidigt som hon själv är blind. När nu Pernheim Goodrich endast mötte andra blinda, var hon totalt överlägsen.

Första matchen mot turkiska Esmer Taskin gav benkastet o-uchi gari waza-ari (poäng) direkt och följdes upp nere i mattan med en fasthållning av Pernheim Goodrich, ännu en waza-ari, vilket betyder ippon (full poäng). Allt detta på blott 20 sekunder.

Den andra matchen, mot Matilde Lauria från Italien, blev en kopia; om än med ett annat benkast, ko-uchi gari. Då hann klockan gå till 26 sekunder innan domaren förkunnade ippon till Pernheim Goodrich.

Den avslutande tredje matchen mot Theodora Paschalidou, Grekland, blev den minst korta. Den här gången fick Pernheim Goodrich inte läget nere i mattan. Så då blev det istället två ko-uchi gari som gav de två waza-ari som ledde till ippon efter 34 sekunder. Därmed var EM-guldet säkrat; Pernheim Goodrichs fjärde guld och totalt 6:e EM-medalj.

Sveriges Paralympiska Kommitté har en fotograf är på plats på mästerskapet. Bilderna finns på deras Flickr-konto kontinuerligt med fri användning. Ange fotograf: KARL NILSSON / Sveriges Paralympiska Kommitté.

Nicolina Pernheim Goodrich i vitt med fasthållning på Esmer Taskin. Foto: KARL NILSSON / Sveriges Paralympiska Kommitté.

Nicolina Pernheim Goodrich är guldfavorit inför VM7.11.2022 18:29:47 CET | Pressmeddelande

Den 8-10 november avgörs judo-VM för synskadade i Baku, Azerbajdzjan. Sveriges trupp består av regerande europamästaren och paralympiern Nicolina Pernheim Goodrich, och den tidigare juniorvärldsmästaren Oscar Widegren. Båda tävlar onsdag 9 november. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än tidigare år.

Robert Eriksson slutar som landslagschef - får ny position på RF2.11.2022 18:31:43 CET | Pressmeddelande

Efter nästan 20 år som ledare för det svenska judolandslaget slutar nu landslagschef Robert Eriksson för att i stället börja som verksamhetsutvecklare inom forskning och utveckling på Riksidrottsförbundets elitdrottsavdelning. Robert Eriksson har under sina år på Svenska Judoförbundet bland annat varit med och tagit Sveriges första EM-guld samt Sveriges första VM-medaljer på herrsidan och även lett den svenska truppen genom tre OS.

Marcus Nyman gör comeback - igen!26.10.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För ett par veckor sedan gjorde Anna Bernholm comeback på VM efter sin korsbandsskada. Nu, en knapp månad senare, är det rutinerade Marcus Nymans tur att göra comeback. Nyman, som tog en paus från elitjudon efter OS i Tokyo, är tillbaka för att satsa mot sitt fjärde OS. 32-åringens första världstourtävling efter uppehållet blir Grand Slam i Baku, Azerbajdzjan, den 4-6 november. I truppen till Baku ingår även Anna Bernholm och Ida Eriksson, samt Axel Oscarsson från LUGI Judoklubb som debuterar på världstouren.