Block 1 på Karlshamnsverket stängs

E.ON har idag fattat beslut om att stänga block 1 på Karlshamnsverket. Block 1, som har en effekt på 334 MW, är ett av Karlshamnsverkets tre kraftverksblock. Arbetet med att stänga blocket kommer att påbörjas omedelbart.

Under de senaste decennierna har block 1 vintertid, med något undantag, ingått i den svenska effektreserven, som syftar till att trygga elförsörjningen vid förbrukningstoppar.

Bakgrunden till beslutet är en kombination av dåliga marknadsutsikter och ett stort investeringsbehov i såväl styrsystem som rökgasrening. Investeringarna skulle krävas för att klara de hårdare miljökrav som ställs på kraftverket från och med årsskiftet.

Beslutet om stängning av block 1 innebär i sig ingen påverkan på Karlshamnsverkets personalstyrka.

Henrik Svensson
Kraftverkschef Karlshamnsverket
henrik.svensson@eon.se

Jakob Holmström
Presschef E.ON Sverige
jakob.holmstrom@eon.se

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer och smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.