Block 1 på Karlshamnsverket stängs

E.ON har idag fattat beslut om att stänga block 1 på Karlshamnsverket. Block 1, som har en effekt på 334 MW, är ett av Karlshamnsverkets tre kraftverksblock. Arbetet med att stänga blocket kommer att påbörjas omedelbart.

Under de senaste decennierna har block 1 vintertid, med något undantag, ingått i den svenska effektreserven, som syftar till att trygga elförsörjningen vid förbrukningstoppar.

Bakgrunden till beslutet är en kombination av dåliga marknadsutsikter och ett stort investeringsbehov i såväl styrsystem som rökgasrening. Investeringarna skulle krävas för att klara de hårdare miljökrav som ställs på kraftverket från och med årsskiftet.

Beslutet om stängning av block 1 innebär i sig ingen påverkan på Karlshamnsverkets personalstyrka.

Henrik Svensson
Kraftverkschef Karlshamnsverket
henrik.svensson@eon.se

Jakob Holmström
Presschef E.ON Sverige
jakob.holmstrom@eon.se

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer och smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.