Blocken består om kommunpolitikerna får välja

Allianspolitiker vill regera ihop, men socialdemokrater samarbetar hellre med centerpartister än med miljöpartister. Alla partier utom ett har Moderaterna eller Socialdemokraterna som huvudmotståndare. Det visar Dagens Samhälles enkät, där ledande kommunpolitiker från hela Sverige fått ge besked om vilka partier de helst vill samarbeta med efter valet.

De rödgröna partiernas politiker vill samarbeta i första hand med varandra, med undantag för de  socialdemokratiska kommunpolitikerna som föredrar samarbete med Centern framför Miljöpartiet.

Allianspolitiker önskar hålla ihop, medan de sverigedemokrater som deltagit i enkäten föredrar samarbete med Moderaterna.

– Bilden är tydlig. Trots att det finns allt fler blocköverskridande samarbeten så är ideologi fortfarande viktigt i valet av samarbetspartner, kommenterar Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

I enkäten har politikerna även angett vilket parti de ser som sin huvudmotståndare i kommunvalet.

Allianspolitiker och sverigedemokrater ser Socialdemokraterna som huvudmotståndare, medan S- och V-politiker pekar ut Moderaterna som sin främsta motståndare. Miljöpartisterna väljer istället Sverigedemokraterna, trots att Miljöpartiet på riksplanet har deklarerat att Moderaterna är partiets huvudmotståndare.

Centerpartiet är det mest populära samarbetspartiet totalt sett. Sverigedemokraterna hamnar sist.

Dagens Samhälle har kontaktat alla Sveriges kommuner och bett dem att skicka vidare enkäten till den ledande politikern i varje parti som är representerat i kommunfullmäktige. Det innebär att 2 317 politiker har varit målgrupp för enkäten. Sammanlagt har 797 svarat vilket ger en svarsfrekvens på drygt 34 procent.

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan