Blocköverskridande styren stabila

Antalet styren över blockgränsen har mer än fördubblats till över 100 i kommunerna efter 2014. Och det är den modell som är mest hållbar, bara fyra har spruckit. Det visar Dagens Samhälles granskning.

I rikspolitiken tror de flesta på ett minst lika osäkert parlamentariskt läge efter nästa val som i dag. Många talar om vikten av lösningar över blockgränsen.

I lokalpolitiken är det redan verklighet i 100 kommuner och fyra landsting. Det är en ökning från 38 under förra mandatperioden.

I 25 kommuner och ett landsting styr S ihop med M.

– Höger-vänsterskalan är inte alltid relevant. I kommunerna handlar ofta om tillväxtfrågor, där har S och flera av de borgerliga en liknande inställning, säger statsvetaren Johan Wänström till Dagens Samhälle.

Och koalitionerna är hållbara. Av de totalt 23 styren i kommuner och landsting som spruckit sedan mandatperiodens början är bara fyra blocköverskridande. Samtidigt har elva rödgröna styren fallit eller förändrats.

Fyra styren med Allianspartier har spruckit genom att ett eller flera partier lämnat sedan 2014. Här blir andelen något högre än för blocköverskridande eftersom de endast var 66 från början.

Hela artikeln bifogas.

Med blocköverskridande avses här när S och/eller V styr tillsammans med ett eller flera borgerliga partier. Utöver det finns 30 kommuner och 3 landsting där borgerliga partier styr ihop med MP. De gröna har länge funnits i stort sett lika frekvent i S-styren som bland de borgerliga. De går därför inte att räkna som blocköverskridande på samma sätt.