Porsche

Blomqvist möter Blomqvist när Porsche Carrera Cup Scandinavia premiärtävlar på Drivecenter Arena!

Dela

Motorsportlegendaren Stig Blomqvist bjuds in som gästförare till Midnattssolsloppet i Fällfors. 1984 års rallyvärldsmästare blir teamkamrat med sonen Paul Blomqvist i Marklund Motorsport.

Blomqvist möter Blomqvist i varsin 911 GT3 Cup när klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing.
Blomqvist möter Blomqvist i varsin 911 GT3 Cup när klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing.

Helgen den 14-15 juni blir historisk för alla norrländska motorsportfans. Då invigs Sveriges modernaste racinganläggning Drivecenter Arena i Fällfors utanför Skellefteå i Västerbotten, samtidigt som klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing. Banan blir med sina 4,2 kilometer den längsta ­– och kanske även den snabbaste ­– i Sverige.

Marklund Motorsport, familjeteamet som också är en av aktörerna bakom banan, tvingas meddela att hemmasonen Anton Marklund tyvärr missar premiärtävlingarna på Drivecenter Arena. Detta på grund av en kalenderkrock med Rallycross-VM som körs i norska Hell samma dag.

Beskedet om Antons frånvaro innebär även att det saknas en förare bredvid nyzeeländaren Paul Blomqvist som kör teamets andra bil. Marklund Motorsport passar därför på att bjuda in Pauls pappa, motorsportlegendaren Stig Blomqvist, som gästförare.

– Jag tycker fortfarande att det är fantastiskt roligt att köra racerbil, säger den legendariske rallyvärldsmästaren. Man tackar ju inte nej till en racestyrning och det ska bli riktigt spännande att få uppleva den nya banan i Fällfors. Särskilt som jag får chansen att hoppa in i en 911 GT3 Cup igen och får köra i samma team som Paul.

Paul Blomqvist är sedan tidigare bland annat racevinnare i Formel Renault och även lillebror till välkände IMSA-föraren Tom Blomqvist. Paul visade imponerande fart under sin debuttävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 på Rudskogen Motorsenter.

– Drivecenter Arena ser både utmanande och snabb ut, säger Paul Blomqvist. Att jag och pappa tävlar mot varandra blir en rolig uppföljning efter att vi tidigare har tävlat med varandra när vi delade en bil i GT-mästerskapet på Anderstorp 2017. Det här kommer att bli fantastiskt kul!

Kontakter

Bilder

Blomqvist möter Blomqvist i varsin 911 GT3 Cup när klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing.
Blomqvist möter Blomqvist i varsin 911 GT3 Cup när klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing.
Ladda ned bild
Blomqvist möter Blomqvist i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Blomqvist möter Blomqvist i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Ladda ned bild
Blomqvist möter Blomqvist i varsin 911 GT3 Cup när klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing.
Blomqvist möter Blomqvist i varsin 911 GT3 Cup när klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò19.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge. Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche. Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom

Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid13.8.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim. Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på

Porsche introducerar nya 911 Carrera Coupé och 911 Carrera Cabriolet30.7.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den åttonde generationen av 911-serien utökas nu med nya Porsche 911 Carrera. Den nya sportbilen lanseras både som Coupé och Cabriolet och dess sexcylindriga turboladdade boxermotor på 3,0 liter utvecklar 283 kW (385 hk). Carrera är instegsmodellen i 911-serien och är 11 kW (15 hk) starkare än sin föregångare. Den delar sin höga standardutrustningsnivå i princip oförändrad med 911 Carrera S. Däribland ingår den högkvalitativa inredningen med en 10,9 tum stor pekskärm, omfattande möjlighet till uppkoppling samt innovativa assistanssystem som Porsche Wet Mode som ger ännu säkrare köregenskaper på våt vägbana. Precis som i Carrera S-modellen är motor, chassi och bromsar utformade för att ge exklusiv sportighet. Den sexcylindriga boxermotorn på 3,0 liter utvecklar sin kraft till stor del via de nya turboaggregatens kompressorhjul och turbinhjul med mindre diameter. Kraftöverföringen sköts av den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan (PDK). Den gör att nya 911 Carrera Coupé kan accelerera fr

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum