Blomqvist möter Blomqvist när Porsche Carrera Cup Scandinavia premiärtävlar på Drivecenter Arena!

Motorsportlegendaren Stig Blomqvist bjuds in som gästförare till Midnattssolsloppet i Fällfors. 1984 års rallyvärldsmästare blir teamkamrat med sonen Paul Blomqvist i Marklund Motorsport.

Blomqvist möter Blomqvist i varsin 911 GT3 Cup när klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing.

Helgen den 14-15 juni blir historisk för alla norrländska motorsportfans. Då invigs Sveriges modernaste racinganläggning Drivecenter Arena i Fällfors utanför Skellefteå i Västerbotten, samtidigt som klassiska Midnattssolsloppet gör comeback i svensk racing. Banan blir med sina 4,2 kilometer den längsta ­– och kanske även den snabbaste ­– i Sverige.

Marklund Motorsport, familjeteamet som också är en av aktörerna bakom banan, tvingas meddela att hemmasonen Anton Marklund tyvärr missar premiärtävlingarna på Drivecenter Arena. Detta på grund av en kalenderkrock med Rallycross-VM som körs i norska Hell samma dag.

Beskedet om Antons frånvaro innebär även att det saknas en förare bredvid nyzeeländaren Paul Blomqvist som kör teamets andra bil. Marklund Motorsport passar därför på att bjuda in Pauls pappa, motorsportlegendaren Stig Blomqvist, som gästförare.

– Jag tycker fortfarande att det är fantastiskt roligt att köra racerbil, säger den legendariske rallyvärldsmästaren. Man tackar ju inte nej till en racestyrning och det ska bli riktigt spännande att få uppleva den nya banan i Fällfors. Särskilt som jag får chansen att hoppa in i en 911 GT3 Cup igen och får köra i samma team som Paul.

Paul Blomqvist är sedan tidigare bland annat racevinnare i Formel Renault och även lillebror till välkände IMSA-föraren Tom Blomqvist. Paul visade imponerande fart under sin debuttävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 på Rudskogen Motorsenter.

– Drivecenter Arena ser både utmanande och snabb ut, säger Paul Blomqvist. Att jag och pappa tävlar mot varandra blir en rolig uppföljning efter att vi tidigare har tävlat med varandra när vi delade en bil i GT-mästerskapet på Anderstorp 2017. Det här kommer att bli fantastiskt kul!

Blomqvist möter Blomqvist i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s