Bluffakturor vanligaste säkerhetsproblemet för småföretagare
If har låtit Novus undersöka företagares upplevelser och attityd kring säkerhetsfrågor. I undersökningen tillfrågades 1 089 småföretagare runt om i landet.
På frågan om vilken typ av skador eller incidenter som drabbat dem som småföretagare kom bluffakturor på första plats, motsvarande nästan var tredje (30 procent). På andra plats kom inbrott/stöld (15 procent) tätt följt av sjukdom eller personskada som lett till negativ påverkan på verksamheten (14 procent). 53 procent av de tillfrågade uppger att de inte råkat ut för något av ovanstående.
If har tagit del av statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) som visar att bedrägeribrotten sjunkit med cirka 20 procent mellan 2019 och 2021. Samtidigt har fakturabedrägerierna istället ökat med cirka 25 procent under samma tidsperiod. Troligtvis finns det dock ett stort mörkertal när det kommer till bedrägeribrott. Detta då många anser att det inte är lönt att anmäla händelsen till polisen, enligt Svensk Handel.
"Avsluta samtal med försäljare direkt"
Det är vanligt att fakturabedrägeri börjar med att du blir uppringd av en person som utger sig vara telefonförsäljare. Ett första viktigt tips är att aldrig ens påbörja ett samtal med en försäljare som du inte litar på.
─ Blufföretagen har många knep och kan ställa en fråga på flera olika sätt för att få ett ja från dig, de kan sedan klippa samtalet och använda som underlag på att du tackat ja. Ett enkelt tips är därför att avsluta samtalet så snabbt som möjligt om du inte känner igen numret eller företaget och därefter söka upp numret, säger Frida Lagergren, ansvarig för företagsförsäkringar på If.
Polisen varnar även för så kallade bluffakturor om en produkt eller en tjänst, med uppmaning eller påminnelse om att betala. Det kan också röra sig om fakturor som endast är ett erbjudande, men då detta först framgår i den finstilta texten är det svårt att förstå att det enbart rör sig om ett erbjudande. Om du skulle råka ut för en bluffaktura är det viktigt att du bestrider fakturan och polisanmäler händelsen så fort som möjligt.
Vissa oönskade fakturor är endast erbjudanden, vilket då framgår i den finstilta texten. Rekommendationen är att bestrida även de fakturorna.
─ Om det skulle dyka upp en faktura på något du inte beställt är det viktigt att du bestrider den så fort som möjligt. Detta för att inte riskera att fakturan går vidare till inkasso, eller i värsta fall Kronofogden, säger Frida Lagergren.
Om bluffakturan skulle hamna hos Kronofogden kan det i värsta fall gå vidare till domstol. Kronofogden skriver att det därför är viktigt att även bestrida deras krav – om bluffakturan går vidare dit.
Så här bestrider du en felaktig faktura:
- Att bestrida genom brev är att rekommendera, men du kan också göra det via mejl eller fax.
- Ange fakturanumret i brevet. Det kan även vara bra att skanna in fakturan och bifoga den.
- Skriv kortfattat att du bestrider fakturan till exempel: ”Bestrider betalningsansvar – ej beställt” eller ”Bestrider betalningsansvar, har inte ingått avtal”.
- Skicka bestridandet till den adress företaget uppgett på fakturan.
- Spara en kopia på fakturan, bestridandet och eventuella konversationer med motparten. Skriv även ner datumen på händelseförloppet för att kunna styrka detta i ett senare skede.
- Polisanmäl händelsen.
Källa: Polisen
Mer information:
Svensk Handel har guider och råd om hur du ska agera om du misstänker att du är drabbad av en bluffaktura. Så hanterar du bluffakturor - Svensk Handel
Om du har fått en faktura du inte godkänt eller från ett okänt företag är det alltid bra att kolla upp företaget. Svensk Handel har tagit fram en varningslista för bluffakturor, företag med oseriösa säljmetoder och för vilseledande erbjudanden eller utskick. Du hittar listan här: Varningslistan - Svensk Handel
FRÅGA: Har ditt företag råkat ut för något av följande? Fler svar är möjliga.
Bluffaktura: 30%
Inbrott/stöld: 15%
Sjukdom eller personskada som lett till negativ påverkan på verksamheten: 14%
Felrekrytering: 6%
Vattenskada: 5%
Dataintrång: 4%
Brand: 2%
Inget av ovanstående: 53%
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes den 22–27 oktober 2021 via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat och besvarades av 1 089 småföretagare 18–86 år med upp till 50 anställda.
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seBilder
Om
If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.
If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Nordea och If gör hjärtstartare tillgängliga dygnet runt26.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I mer än varannan tätort i Sverige finns inte en enda tillgänglig hjärtstartare på vardagskvällar, visar en tidigare genomgång från If. Nu gör Nordea och If en gemensam insats genom att flytta ut flera hjärtstartare på lokala Nordeakontor.
If’s strong growth continues – solid half-year result despite large claims7.8.2024 08:43:56 CEST | Pressmeddelande
QUARTERLY RESULT Today, If P&C Insurance presents the financial result for the second quarter and first half of 2024. The strong growth in all business areas continues. A harsh Nordic winter weights down in the first quarter and large claims in the second, but thanks to Ifs scale and business diversity, the result remained strong and stable.
Ifs starka tillväxt fortsätter – stabilt resultat för första halvåret trots storskador7.8.2024 08:42:42 CEST | Pressmeddelande
KVARTALSRAPPORT: I dag presenterar försäkringsbolaget If det finansiella resultatet för det andra kvartalet och första halvåret 2024. Den starka tillväxten inom alla affärsområden fortsätter. En sträng vinter i Norden tynger det första kvartalet, och stora skador i det andra kvartalet, men tack vare Ifs storlek och diversifiering är resultatet fortsatt starkt och stabilt.
Stressen ökar på hemmakontoret – viktigt med tydlig gränsdragning25.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det hybrida arbetslivet upplevs underlätta livspusslet för många, men den långvariga negativa stressen är som störst bland hemmajobbarna. Det visar en ny nordisk rapport från försäkringsbolaget If. "Inför semestern är det extra viktigt att göra ett tydligt avslut", säger Kristina Ström Olsson, nordisk hälsostrateg på If.
Flest dödsolyckor i trafiken under sommaren – de här vägarna drabbas hårdast18.6.2024 06:57:15 CEST | Pressmeddelande
I juni, juli och augusti sker fler svåra olyckor i trafiken än under resten av året. E6:an genom Göteborg är den vägsträcka där det inträffat flest sommarolyckor i hela landet de senaste åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum