Bo Ericsson på SFVF med sitt sommartal

I dagarna är det aktuellt med sommartal från våra folkvalda. Så mycket konkret för landets företagare har man dock inte att komma med. Därför tar SFVF:s vd Bo Ericsson bladet från munnen och ger ett sommartal med fokus på fordonsbranschen och framtiden:

"Vi ser alltmer hur fokuset åter ligger på att göra bilen fientlig. Istället för att lägga fokus på att ta fram varaktiga lösningar som exempelvis Norge har gjort när de bestämde sig för att satsa på elfordon. Eller Danmark som storsatsar på vätgas genom att bygga två energiöar med hundratals vindkraftverk, för att kunna producera vätgas till alla fordon i Danmark. Vad gör Sverige? Jo, inför Bonus-Malus som nu leder till att svenskar åker till Tyskland och köper begagnade husbilar, för där straffas äldre husbilar (smutsigare) med högre skatt medan det är tvärtom i Sverige.

Bonus-Malus leder till att skatten ökar med över 30 000 kr per år, tre år i rad på vissa husbilar. Husvagnsförsäljningen ökar nu istället för husbilsförsäljningen, men inte blir miljön någon vinnare för bilar drar mer bränsle när vi drar en tung husvagn. Så vad uppnådde vi då med Bonus-Malus, eftersom den totala miljöpåverkan blir sämre?

ROT-avdrag för bilreparationer leder till att fler sysselsätts i den seriösa fordonsbranschen. När prisgapet mellan seriösa och oseriösa företag minskas blir den seriösa sidan vinnare.

Bidrag passar säkert bra för en del företag. Samtidigt är det som att ge bort pengar till någon som egentligen borde lära sig hur man tjänar pengar. Covid-19 har förlamat Sverige på många sätt men samtidigt finns det massor av utrymme för nya kreativa lösningar och framgångssagor. Nu är det tid att lyfta fram allt som är bra och utarbeta nya lösningar som leder till att hjulen börja snurra i Sverige igen."

Bo Ericsson
vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

Stockholm 31/8 2020