Bo Ericsson på SFVF med sitt sommartal

I dagarna är det aktuellt med sommartal från våra folkvalda. Så mycket konkret för landets företagare har man dock inte att komma med. Därför tar SFVF:s vd Bo Ericsson bladet från munnen och ger ett sommartal med fokus på fordonsbranschen och framtiden:

"Vi ser alltmer hur fokuset åter ligger på att göra bilen fientlig. Istället för att lägga fokus på att ta fram varaktiga lösningar som exempelvis Norge har gjort när de bestämde sig för att satsa på elfordon. Eller Danmark som storsatsar på vätgas genom att bygga två energiöar med hundratals vindkraftverk, för att kunna producera vätgas till alla fordon i Danmark. Vad gör Sverige? Jo, inför Bonus-Malus som nu leder till att svenskar åker till Tyskland och köper begagnade husbilar, för där straffas äldre husbilar (smutsigare) med högre skatt medan det är tvärtom i Sverige.

Bonus-Malus leder till att skatten ökar med över 30 000 kr per år, tre år i rad på vissa husbilar. Husvagnsförsäljningen ökar nu istället för husbilsförsäljningen, men inte blir miljön någon vinnare för bilar drar mer bränsle när vi drar en tung husvagn. Så vad uppnådde vi då med Bonus-Malus, eftersom den totala miljöpåverkan blir sämre?

ROT-avdrag för bilreparationer leder till att fler sysselsätts i den seriösa fordonsbranschen. När prisgapet mellan seriösa och oseriösa företag minskas blir den seriösa sidan vinnare.

Bidrag passar säkert bra för en del företag. Samtidigt är det som att ge bort pengar till någon som egentligen borde lära sig hur man tjänar pengar. Covid-19 har förlamat Sverige på många sätt men samtidigt finns det massor av utrymme för nya kreativa lösningar och framgångssagor. Nu är det tid att lyfta fram allt som är bra och utarbeta nya lösningar som leder till att hjulen börja snurra i Sverige igen."

Bo Ericsson
vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

Stockholm 31/8 2020

SFVF ryter till: När ska lagstiftarna inse vilken betydelse rätt däckutrustning har för lätta och tyngre fordon?25.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- I skuggan av Nollvisionen som sattes 1997 är det många olika förändringar som måste ske, för att vi ska nå vårt mål att ingen ska behöva skadas allvarligt eller omkomma i en trafikolycka i onödan, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). - Det borde därför vara en självklarhet att alla fordon, även tyngre, har vinterhjul på vintern och sommarhjul på sommaren. Samma självklarhet är att det ska vara vinter respektive sommarhjul på alla axlar.

Kompetenslyftet med landets främsta experter på att driva en säker fordonsverkstad15.9.2020 10:11:28 CESTNyheter

Ingen ska behöva skadas eller omkomma på sin arbetsplats i onödan, därför startar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) kompetenslyftet en informationsresa avseende metan, vätgas, elfordon risker och standard, risk för rån och juridiskt ansvar. Risker med fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk och nu kommer nya typer av fordon på bred front som kräver ny kunskap, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Svårt att registreringsbesiktiga etanolkonverterade bilar10.9.2020 07:30:00 CESTNyheter

- När Per Bolund (MP) presenterade nyheten i regeringens höstbudget, en ”bygga-om-bonus” som är ett bidrag för att konvertera befintliga bensinbilar till etanoldrift, kanske det underlättar vårt arbete i Besiktningskommittén, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF och representerar fordonsbranschen i kommittén. - Efter etanolkonvertering behöver bilen ombesiktigas/genomgå registreringsbesiktning. Idag har besiktningsbolagen inga riktlinjer kring hur en sådan besiktning ska utföras. Vi behöver ett enklare förfarande, säger Bo Ericsson.