Bo Ericsson, SFVF om affären Volvo Cars och Bilia
När det omöjliga händer som inte kunde hända: - Förra veckans nyheter skakade grunden för alla Bilias anställda, för alla i Volvos nätverk, ja, för alla i bilbranschen. Det låg nära till hands att tro att alla Volvoåterförsäljare hade sagts upp för omförhandling av avtalen och att börsnoterade Bilia var den första som rapporterade detta. Det blev dock snabbt klart att det var mer dramatiskt och att endast Bilia hade sagts upp som Volvoåterförsäljare. På en natt försvann en fjärdedel av Bilias börsvärde.

Allt är lätt när man har facit i hand, en första "varning" kom när Bilia i höstas stoppades av Volvo från att köpa Upplands Motor. En annan "varning" är ett av importörens mycket specifika mål för direkt kundkontakt. Ytterligare en varning kan vara att gruppundantaget ser annorlunda ut 2023.
- En del av Volvos återförsäljare har väntat på att någon förändring ska ske, men en uppsägning av Bilia var det ingen som förväntade sig, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
- Den långsiktiga planeringen av Volvo är därför en av de faktorer som förmodligen gör Bilia extra förvånade över uppsägningen. Alla som har varit kund eller arbetat för Bilia vet att företaget ligger i framkant när det gäller kundservice, det kan jag själv skriva under på, säger Bo Ericsson med lång arbetslivserfarenhet från Bilia.
Flera starka signaler har dock kommit och flera olika varningar har hörsammats om att det sker stora förändringar i hur Volvo (och andra tillverkare) vill sälja sina bilar. Förutom att tillverkare har en hög kostnad för att sälja en bil, vet jag att Volvo Cars under en vd-konferens har beskrivit framtiden med digitalisering och direktförsäljning från tillverkaren.
En första test var 2014 när den sista generationen Volvo XC90 lanserades och man erbjöd 1 927 specialutgåvor online. Dessa såldes slut på nolltid. Volvo lanserade 2016 den första versionen av abonnemangstjänsten Care by Volvo, ett tydligt tecken att konceptet var ett steg mot den framtida digitaliseringen av bilhandeln. Lanseringen av Care by Volvo är blygsam men Volvo Cars uttalade ambition är att 50% av märkets globala bilförsäljning ska ske digitalt år 2025.
- Det är bara fyra år till 2025. Volvos ägare Geely har redan en 100 procentig direkt kundkontakt för sitt systermärke Polestar. På så sätt skaffar man sig erfarenhet även för digital direktförsäljning av Volvo, säger Bo Ericsson. Kanske kommer Volvo att vara bland de första av de traditionella biloperatörerna som i stor skala inför direktförsäljning från tillverkaren. I Sverige säljs Mercedes redan enligt agentmodellen och i Tyskland fungerar Volkswagen-återförsäljare som ombud för fabriken i Id.3-försäljningen. Tidigare har även BMW:s i3 sålts på samma sätt. Polestar-modellen är en indikation på hur hela Volvos nätverk skulle kunna se ut i framtiden och flera Volvohandlare har väntat på att modellen ska kopieras över till Volvo. Ingen av Volvohandlarna har dock kundrelationer när det gäller vare sig försäljning eller service av Polestar-bilarna. Fabriken "äger kunden".
- Jag får en känsla av att tillverkare själva kommer ta hand om de större städerna som Oslo, Köpenhamn, Stockholm och Göteborg. Det var säkert därför Volvo förvärvade Upplands Motor och Bra Bil för att slå ihop dem med Volvo Bil AB. Mindre orter får de mindre återförsäljarna av Volvo ta hand om. För andra Volvohandlare kan det därmed vara betydligt säkrare att vara återförsäljare i en mindre region, även om tillverkaren själv tar över kundrelationen i hela försäljningsnätet, säger Bo Ericsson. Det är inte osannolikt att Bilia om två år fortsätter som Volvoåterförsäljare utanför Stockholm och Göteborg.
Volvo hade ett gyllene tillfälle att införa en ny form av distribution medan de nu i höst tog steget in i den elektriska världen med sin nya helt elektriska bil, Volvo XC40 Recharge Pure Electric. Det skulle vara bra tajming att införa en ny distributionslösning. Nästa år lanserar Volvo ytterligare en ny elbil. Om Care by Volvo-plattformen ska ha en central roll i elbilsförsäljningen måste konceptet förmodligen ändras så att Care by Volvo går från att vara en leasing- och uthyrningsportal, till att även bli en försäljningsportal.
- Ett nytt gruppundantag kommer träda i kraft den 31 maj 2023. Vad det kommer att innehålla är det ingen som vet idag. Det kan vara början till en helt ny värld för vår bransch, avslutar Bo Ericsson.
Nyckelord
Kontakter
Bo EricssonVD SFVF
Tel:+46 (0)8 519 475 11bo.ericsson@sfvf.euBilder

Länkar
Om

Alströmergatan 18
112 47 Stockholm
08-519 475 10https://www.sfvf.eu
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!
SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.
SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.
Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening
SFVF leder i samverkan med Bileko Tires den nya däckskolan18.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
Med start 2021 kommer Bileko Tires (Mekonomen Group) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att gemensamt utbilda Mekonomen Groups konceptverkstäder. Utbildningssatsningen kommer leda fram till Certifierad Däcktekniker för drygt 1 000 verkstäder inom Mekonomen Group.
SFVF och Verkstadsföretagarna rustar inför framtiden tillsammans med CvZ Juridik14.1.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Nu växlar vi upp vår juridiska hjälp för våra medlemmar, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och ordförande i Verkstadsföretagarna. Vår bransch utvecklas i snabb takt och behovet av juridisk hjälp hos verkstäder och våra fordonshandlare ökar i och med förändrad lagstiftning och förändrade krav på branschen.
Intygsförfarande när kommuner upphandlar verkstadstjänster11.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
Nu sker det som Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har ”flaggat för”; kommun efter kommun kräver intyg på att verkstaden är en Godkänd Bilverkstad och är medlem i en branschförening, för att kunna vara aktuell vid upphandling av verkstadstjänster.
Digitaliseringens tidevarv styr utvecklingen i fordonsbranschen10.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
- Fordonsbranschen är mitt uppe i en enorm omstrukturering som kommer att fortsätta under de kommande 5-10 åren, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Förutom digitaliseringen sker en teknikförändring och vi kommer få se nya affärsmodeller, därför måste nya digitala lösningar utvecklas och arbetsprocesserna ändras.
Framtiden närmar sig - därför ökar SFVF lobbingarbetet i Bryssel7.1.2021 07:30:00 CET | Nyheter
Idag pågår ett hårt och kostsamt arbete, som sträcker sig fram till 2023, för konkurrens på lika villkor, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förning (SFVF). Rättigheten till information, bildelar och möjligheten att kommunicera med bilen är en grundförutsättning. Likaledes är det en grundförutsättning att en verkstad kan koppla upp sig med bilen.
Europeiska socialfonden stöder projektet Framtidens Fordonsverkstad22.12.2020 07:25:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Framtidens Fordonsverkstad 2.0 är nu på väg mot nya mål. Nyligen fick SFVF klartecken från Europeiska Socialfonden för kompetensutvecklings-projektet Framtidens Fordonsverkstad 2.0 med en total omsättning på drygt 15 miljoner kronor.
Var fjärde bilägare kan tänka sig välja en kriminell verkstad8.12.2020 11:29:40 CET | Nyheter
Hela 22% av de tillfrågade bilägarna uppgav att de kan tänka sig gå till en kriminell, så kallad svart verkstad. Det visar en ny undersökning som gjordes genom Däckpanelen på uppdrag av SFVF – Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Däckpanelen samlade in 5 000 svar genom en pop-up på ABS Wheels webbsidor. Syftet med undersökningen var att se över frågan kring svartarbetet som ökar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum