Boende i Stockholm känner stort klimatansvar i vardagen

Att källsortera sitt avfall och lämna det till återvinning har blivit en självklarhet för stockholmare som bor i bostads- och hyresrätter. Hälften sorterar ut sitt matavfall och sju av tio tycker att det är viktigt att bo klimatvänligt. Det visar Fastighetsägarna Stockholms rapport ”Klimatet, hemmet och jag” som undersökt stockholmares klimatengagemang och beteenden.

Undersökningen, som baseras på frågor om hur klimatsituationen påverkar vårt beteende i hemmet, visar att vad vi äter och hur vi hanterar våra matrester säger något om vår identitet och vad vi har för värderingar. Den tar också upp våra drömmar om ett framtida boende. 1000 stockholmare har tillfrågats.

– Resultatet synliggör de förväntningar som finns på hyresvärdar och bostadsrättsföreningar när det gäller klimatengagemang och agerande. Vi ser exempelvis att många vill kunna sortera och lämna sitta avfall i anslutning till hemmet. Däremot vet vi att många fastighetsägare saknar utrymme och möjlighet för fler avfallsfraktioner i sina fastigheter. Här finns en stor utmaning i Stockholm, säger Anni Carpelan, chef för hållbar utveckling på Fastighetsägarna Stockholm.

Stockholmare vill också bo klimatvänligt, framför allt de yngre som har starkare attityder och önskningar. Hälften av alla 20–30-åringar drömmer om ett hus som är klimatanpassat byggt. Detta är inte alls lika viktigt för gruppen 61–75-åringar.

Medvetenheten om hur man kan spara energi är hög. Och de vanligaste energisparande åtgärderna i det egna hemmet är fulla disk- och tvättmaskiner. En fjärdedel av de svarande har snålspolande kranar och många begränsar sitt duschande eller förkortar sin duschtid. Energisnål belysning är en vanlig åtgärd liksom att stänga av golvvärmen, vilket är dubbelt så vanligt i bostadsrätt jämfört med hyresrätt. Kvinnor begränsar energianvändningen mer än män.

– Fokus på de konsumtionsbaserade utsläppen ökar. Enligt förslag från Miljömålsberedningen, som representeras av samtliga riksdagspartier, ska de totala utsläppen från konsumtion i Sverige vara netto noll år 2045. Det är höga ambitioner, och här kommer fastighetsägare att spela en viktig roll, säger Anni Carpelan.

Fler slutsatser från rapporten:

• 39 procent av männen drömmer om en laddstation till bilen. Motsvarande siffra för kvinnor är 25 procent.
  • Kvinnor är överrepresenterade när det gäller återvinning och second handinköp av prylar och kläder. 33 procent av kvinnorna drömmer om en byteshylla för kläder och skor i huset de bor i. Motsvarande siffra för män är 19 procent.
  • En mycket liten grupp gör inga särskilda konsumtionsval alls i hänsyn till klimatet.

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande
fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.