Boendes behov visar vägen för hållbar arkitektur

Pernilla Hagbert och Eva Minoura ger ut böckerna Ett hållbart hem? och Bostadsgården – territoriell arkitektur i höst på förlaget Studentlitteratur. Böckerna bygger på två fristående avhandlingar inom arkitekturforskningen som bearbetats för att nå nya läsare utanför forskarvärlden. En röd tråd i båda böckerna är hur arkitekter, byggaktörer och boende kan uppfatta begrepp som hållbarhet och attraktiva miljöer på olika sätt. Boende ska ses som förändringsdrivare snarare än konsumenter.
Fotografi från boken Bostadsgården – territoriell arkitekturs framsida.

Stort intresse för alternativa boenden

I Pernilla Hagberts bok Ett hållbart hem diskuteras begreppet hållbarhet med utgångspunkt i upplevelser eller förväntningar i uttryck som ”grönt” stadsbyggande och hållbar bostadsutveckling. Byggaktörer, arkitekter och boende lägger inte samma betydelser i dessa begrepp. För den boende handlar det mindre om teknik eller material och mer om hållbara boendemiljöer. Dessa baseras inte nödvändigtvis på konsumtion av nya lösningar utan också på samarbete och kollektiv. Den boende värderar ofta den sociala dimensionen av hållbar utveckling på ett annat sätt än en byggaktör tycks göra. Det finns också en misstro mot att etablerade aktörer faktiskt har kapacitet att ställa om ”på riktigt”.

– Det som förvånade mig är vilken otroligt viktig arena som våra hem utgör för den omställning vi står inför. Intresset för att bo på alternativa och resurssparande sätt är betydligt större än vad den allmänna bostadsdiskussionen signalerar, säger Pernilla Hagbert.

Olika syn på attraktiva utemiljöer

Eva Minouras Bostadsgården – territoriell arkitektur sätter på samma sätt fingret på begrepp som för byggaktören och arkitekten har en annan innebörd än för den boende. Attraktiva utemiljöer och bostadsgårdar där människor vill vistas skapar tillhörighet och trygghet, en upplevelse av en förlängning av ett hållbart hem. Minoura lyfter exempelvis fram att halvoffentliga gårdar som är tänkta att skapa öppenhet i själva verket inte ger den upplevelse av förlängning av det privata som för den boende utmärker en attraktiv bostadsgård. Bostadsgården ska ses som ett territorium, med specifika rumsliga funktionskrav.

– Arkitekter måste kunna förklara varför arkitekturen gör samhällsnytta och är bra. Att fråga boende och brukare om deras upplevelser både bygger kunskap och förpliktigar, säger Eva Minoura.

Fotografi från boken Bostadsgården – territoriell arkitekturs framsida.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.