Bok och ord i Jakan C på sportlovet

Bok och ord i Jakan C är en sportlovsaktivitet som arrangeras tisdagen den 25 februari kl 12.00-14.00 i lekhörnan vid Pyramidtorget, Jakobsbergs centrumgalleria. Detta är den första aktiviteten inom ramen för det nystartade projektet Centrumutveckling.

Bok och ord i Jakan C är en sportlovsaktivitet som arrangeras tisdagen den 25 februari kl 12.00-14.00 i lekhörnan vid Pyramidtorget, Jakobsbergs centrumgalleria. Vi byter böcker: lämna en bok och ta med en annan bok hem. Upplev medskapande berättelse med författaren Karolina Bjällerstedt Mickos. Du hittar på – författaren skriver. Vi samlar också in åsikter, idéer och förslag om Jakobsbergs centrum och klär ett åsiktsträd med dina tankar. Detta är den första aktiviteten inom ramen för det nystartade projektet Centrumutveckling.

Följande händer på Ord och bok i Jakan C:

• Bokbyte. Lämna en bok som du tröttnat på och ta med en annan bok hem.
  • Medskapande berättelse. Tillsammans skapar vi berättelser som utspelar sig i Jakobsbergs centrum. Karolina Bjällerstedt Mickos, författare från Järfälla, skriver ned det som du hittar på. Kom och se hur berättelserna växer fram på stor bildskärm.
  • Åsiktsträd. Vi samlar in tankar och idéer om Jakobsbergs centrum. Du ritar eller skriver vad du gillar mest med Jakan C samt dina idéer och förslag till hur platsen kan bli roligare, tryggare och mer livaktig. Lapparna hängs upp i ett åsiktsträd och dina idéer dokumenteras av projektet.
  • Vi bjuder på dricka och frukt.

Nytt projekt för Jakobsbergs centrum

Arrangör är det nystartade projektet Centrumutveckling som drivs av Järfälla kommun, Järfällahus och Järfälla Näringsliv. Målet med projektet är att Jakobsbergs centrum ska bli en ännu mer aktiv, välbesökt, trygg och attraktiv plats. Det görs i dialog med alla som rör sig i Jakobsbergs centrum: boende, besökare, näringsliv, ägare, föreningar m fl.

- Intentionen är att stärka attraktionskraften för Jakobsbergs centrum och visa på de fantastiska möjligheter som finns på platsen, säger Alexander Rajsic, avdelningschef för social hållbarhet på Järfälla kommun och initiativtagare till projekt Centrumutveckling. Det kan man bara göra i samarbete med de som verkar och rör sig i centrum. Därför planerar vi för mycket dialog, samverkan och att skapa tillfällen för människor att söka sig till Jakobsbergs centrum.

Bok och ord i Jakan C är projektets första evenemang. Håll utkik efter flera roliga orsaker att besöka Jakobsbergs centrum inom ramen för projekt Centrumutveckling!

Fakta om projekt Centrumutveckling:

• Projektet är ett samarbete mellan Järfälla kommun, Järfällahus AB och Järfälla Näringsliv AB.
  • Projektets mål är ett livaktigare, mer välbesökt, tryggare, trevligare och attraktivare Jakobsbergs centrum.
  • Projektet löper under 2020 till att börja med.
  • På sikt kan även Viksjö centrum, Kallhälls centrum och Barkarby centrum involveras i projektet.
  • Initiativtagare, beställare och kontaktperson för media: Alexander Rajsic, avdelningschef för social hållbarhet på Järfälla kommun.

Bild som används inom projektet Centrumutveckling, som drivs av Järfälla kommun, Järfällahus och Järfälla Näringsliv.
Författare bosatt i Järfälla, kommunikatör på Järfällahus AB