Boken som hjälper aktörer i bygg- och anläggningsbranschen med entreprenadjuridik

- 300 frågor och svar om entreprenadjuridik gör det ännu lättare att nå och förstå entreprenad- och upphandlingsjuridiska vardagsproblem. Boken är ett bra verktyg för aktörer i bygg- och anläggningsbranschen kring praktiska situationer under byggprocessens olika skeden, säger Olof Johnson, chefsjurist på Sveriges Byggindustrier.

Under åren 2007-2018 har entreprenadjurister från Sveriges Byggindustrier och Stockholms Byggmästareförening svarat på frågor i spalten "Fråga juristerna" i tidningen Byggindustrin.

Syftet har varit att publicera svaren på de vanligaste frågorna avseende affärsavtal, dels från tidningens läsare och dels från Sveriges Byggindustriers 3 600 medlemsföretag. Det är denna bas av frågeställare som har inspirerat och hållit liv i spalten under de gångna åren.

Alla frågor i 300 frågor och svar om entreprenadjuridik är baserade på verkliga fall, men har av praktiska skäl förkortats och anonymiserats. Med rubriksättning och layout har ambitionen varit lättlästa texter som berör och reder ut kniviga juridiska spörsmål.

– En nyhet i denna utgåva är att det längst bak finns tabeller som kopplar frågorna till de standardavtal och lagar som berörs. Det gör att man kan titta på en specifik bestämmelse och hitta exempel på frågeställningar kring den, säger Olof Johnson.

Förlag: AB Svensk Byggtjänst

Antal sidor: 227

Mjukband med flikar, illustrationer i fyrfärgstryck

Beställ 300 frågor och svar om entreprenadjuridik här

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23 CETPressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50 CETPressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.