Bokfreak.se - Fler abonnerar på ljudböcker jämfört med digitala morgontidningar

Trenden med ljudböcker är här för att stanna. 20 procent av svenskarna mellan åldrarna 15 och 74 år prenumererar på ljudböcker hos en ljudbokstjänst, enligt en undersökning av Mediavision.

En femtedel av befolkningen har idag ett ljudboksabonnemang, vilket motsvarar ungefär 800 000 hushåll. Mediavision har noterat att endast 13 procent av hushållen under Q3 2020 abonnerar på en digital morgontidning. Därmed går det att dra slutsatsen att fler svenskar prenumererar på ljudböcker jämfört med svenska morgontidningar i digital form. Detta är inte något som förvånar Bokfreak.se, som ägnar sig åt e- och ljudböcker. Sajten bedömer att ljudböckernas växande popularitet har att göra med att de har blivit mer tillgängliga.

-       Vi på Bokfreak.se har sett att intresset och konsumtionen av ljudböcker har ökat enormt under det sista året. Dels med anledning av att ljudböcker numera har blivit allt mer tillgängliga tack vare våra smartphones som vi bär med oss överallt. Det kan även ha att göra med att folk har fått hitta alternativa underhåll i tider när vi måste utöva social distansering, säger pressansvarig på Bokfreak.se

Numera har de traditionella cd-skivorna nästan helt övergetts och ersatts med nedladdningar av böcker eller direkt streaming genom olika streamingtjänster. Enligt uppgifter från Internetstiftelsen så äger hela 85 procent av Sveriges befolkning en smartphone idag, vilket således betyder att det är väldigt enkelt att konsumera ljudböcker, oavsett var man befinner sig någonstans. Det finns flera fördelar med att lyssna på ljudböcker och en av dessa är att man kan göra detta medan man exempelvis promenerar, tränar eller utför sysslor i hemmet.

Bokfreak.se spår att trenden med ljudböcker kommer hålla i sig även i framtiden.

Om Bokfreak.se

Bokfreak är en webbplats som inriktar sig på ljudböcker och e-böcker. På sajten finner besökare även recensioner, nyttiga tips, samt det allra senaste inom branschen.

Vad händer med brittiska företag och LEI-koder vid Brexit?25.2.2021 14:21:15 CETPressmeddelande

Inom EU används identifieringskoden som kallas för LEI som står för Legal Entity Identifier för att man ska få till proper transaktionsrapportering. Det här är en global kod som sedan januari 2018 är ett måste för juridiska personer som vill handla med värdepapper. Alla stater inom EU har denna lag och så även Storbritannien vilket får många att undra vad som kommer att hända om det blir ett så kallat no-deal Brexit där man inte har någon särskild överenskommelse mellan EU och Storbritannien.

Svenska Eljouren stärker ungdomsidrott i samarbete med Svenska Padelförbundet15.2.2021 13:58:23 CETPressmeddelande

Nu teamar Svenska Eljouren upp som stolt partner till Svenska Padelförbundet. Fokus blir att stärka juniorverksamheten och bistå padelförbundet i arbetet med barn och ungdom. Att ett liv i rörelse gör livet roligare är självklart för Svenska Eljouren – ett expansivt serviceföretag med lokala elektriker i hela Sverige som anpassar sig efter kundernas önskemål och inte tvärtom.