Bokningstempot ökar: De mest eftertraktade jul- och nyårsflygen är snart slutsålda

Inrikesflygbolaget BRA har sammanställt bokningsläget inför julen. Just nu är det störst tryck på biljettbokningen till Umeå, Östersund och Sundsvall. Och bokningstakten tilltar för varje dag julen närmar sig.

Generellt sett är redan 7 av 10 platser till Umeå från Bromma och 6 av 10 platser till Östersund från Bromma bokade inför julhelgen.

Det är flyg till orter lite längre bort som har högst bokningstakt just nu.

Traditionellt sett bokas biljetter med BRA ganska tätt inpå avresan. Men det gäller att inte vänta för länge.

– Vi ser att bokningstakten tilltar varje dag, ju närmare jul och nyår vi kommer, samtidigt är det möjligtvis så att många ännu inte bestämt sig för var och hur julen ska firas, säger Ulrika Matsgård, som är Kommersiell chef hos BRA.

De populäraste dagarna att flyga är 22 och 26 december. De dagarna går platserna åt snabbast över hela BRAs linjenätverk.

Just den 22 december är 9 av 10 platser bokade mellan Bromma och Östersund och 8 av 10 platser är bokade mellan Bromma och Halmstad, Bromma och Kalmar, Bromma och Ronneby, samt mellan Bromma och Umeå.

Den 26 december är drygt 8 av 10 platser bokade mellan Kristianstad och Bromma, Kalmar och Bromma samt mellan Umeå och Bromma.

Generellt sett finns flest platser kvar 20, 21 och 23 december.

Vid bokning av flygresa med BRA går det så klart att boka fossilfritt biobränsle för 300 kronor.

– Glad nyhet för alla julresenärer i år är att du både kan komma fram i tid till släkt och vänner och känna dig miljösnäll och det bådar ju gott för julmyset, avslutar Ulrika.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.