Bokningstempot ökar: De mest eftertraktade jul- och nyårsflygen är snart slutsålda

Inrikesflygbolaget BRA har sammanställt bokningsläget inför julen. Just nu är det störst tryck på biljettbokningen till Umeå, Östersund och Sundsvall. Och bokningstakten tilltar för varje dag julen närmar sig.

Generellt sett är redan 7 av 10 platser till Umeå från Bromma och 6 av 10 platser till Östersund från Bromma bokade inför julhelgen.

Det är flyg till orter lite längre bort som har högst bokningstakt just nu.

Traditionellt sett bokas biljetter med BRA ganska tätt inpå avresan. Men det gäller att inte vänta för länge.

– Vi ser att bokningstakten tilltar varje dag, ju närmare jul och nyår vi kommer, samtidigt är det möjligtvis så att många ännu inte bestämt sig för var och hur julen ska firas, säger Ulrika Matsgård, som är Kommersiell chef hos BRA.

De populäraste dagarna att flyga är 22 och 26 december. De dagarna går platserna åt snabbast över hela BRAs linjenätverk.

Just den 22 december är 9 av 10 platser bokade mellan Bromma och Östersund och 8 av 10 platser är bokade mellan Bromma och Halmstad, Bromma och Kalmar, Bromma och Ronneby, samt mellan Bromma och Umeå.

Den 26 december är drygt 8 av 10 platser bokade mellan Kristianstad och Bromma, Kalmar och Bromma samt mellan Umeå och Bromma.

Generellt sett finns flest platser kvar 20, 21 och 23 december.

Vid bokning av flygresa med BRA går det så klart att boka fossilfritt biobränsle för 300 kronor.

– Glad nyhet för alla julresenärer i år är att du både kan komma fram i tid till släkt och vänner och känna dig miljösnäll och det bådar ju gott för julmyset, avslutar Ulrika.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som medlem av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BRA prisas för sitt hållbarhetsarbete - BRA tar hem Grand Travel Awards Hållbarhetspris15.2.2019 09:46:20Pressmeddelande

Juryns nominering lyder: "BRA har under 2018 tagit ledartröjan i debatten för bioflygbränsle och har som första flygbolag gått med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, med målet att bli fossilfritt år 2030. Dessutom har BRA gjort det enkelt för både privat- och företagskunder att betala för att flyga fossilfritt, vilket ökar betalningsviljan bland kunderna att flyga klimatsmart."

Vols directs entre Lyon et Göteborg en Suède - Une nouvelle ligne et bio- carburants !6.2.2019 14:43:45Pressmeddelande

A partir du 4 mars 2019 et deux fois par semaine, la nouvelle ligne de la compagnie BRA démarrera avec deux vols hebdomadaires entre Lyon et Göteborg, un vol aller -retour les lundis et les jeudis. Très concernée par l'impact de la pollution aérienne sur l'environnement, BRA est la première compagnie à proposer à ses usagers une « option bio-carburant ». Lors de l'achat du billet sur le site web de BRA, il est possible, moyennant un surcoût de 30€, de contribuer à remplacer environ 40-50 % du carburant d'origine fossile par un biocarburant.