Bolagsverket lämnar in hemställan om obligatorisk digital inlämning av årsredovisningar för aktiebolag
Bolagsverket har lämnat in en hemställan till Justitiedepartementet om obligatorisk digital inlämning av årsredovisningar för aktiebolag. En obligatorisk digital inlämning är ett steg mot förenkling och ökad nytta av årsredovisningsinformation.
Att lämna in årsredovisningen digitalt har varit möjligt för aktiebolag som följer regelverken K2 och K3 sedan 2018. Fler och fler ser fördelarna med digital inlämning och under 2020 lämnades 17 % av alla årsredovisningar in digitalt. Nu har Bolagsverket lämnat in en hemställan till Justitiedepartementet om att digital inlämning av årsredovisningar för aktiebolag ska bli obligatoriskt.
– Vi är glada över att kunna lämna in en hemställan om obligatorisk digital inlämning av årsredovisningar, säger Lena Munther, chef för årsredovisningsavdelningen på Bolagsverket. Vi vill att det ska vara enkelt att vara företagare i Sverige och att lämna in årsredovisningen digitalt är det enklaste, snabbaste och säkraste sättet. Vi vill underlätta för företagaren både i rollen som ingivare och användare av finansiell data.
Med en obligatorisk digital inlämning av årsredovisningar tas ett stort steg mot en ökad nytta av årsredovisningsinformation, som lättare kan återanvändas och analyseras.
– Sverige har höga målsättningar kring digitalisering, säger Lena Munther. När digital inlämning blir ett lagkrav så skapar vi också möjligheten att bättre kunna analysera informationen och på så sätt ge näringsidkare förutsättningar för exempelvis stöd i att göra säkrare affärer. När företagsinformation standardiseras och lämnas in digitalt kan uppgiftslämnandet till andra myndigheter i förlängningen minska, och målsättningen är att företagaren bara behöver lämna sina uppgifter en gång.
I hemställan föreslås att digitalt inlämnade årsredovisningar ska bli obligatoriskt från och med 1 juli 2021. Det innebär att de företag som har räkenskapsår som börjar efter den 30 juni 2021 blir de första som kommer att omfattas av de nya reglerna om att lämna in digitalt. Ett slutgiltigt beslut om obligatorium tas av riksdagen.
Förslaget är att lagen ska börja gälla den 1 juli 2021. Det innebär att de första aktiebolag som omfattas av de nya reglerna blir de som har räkenskapsår 2021-07-01--2022-06-30. Så inte förrän sommaren 2022 är det dags för dessa att börja skicka in digitalt - om riksdagen beslutar att det ska bli obligatoriskt.
Just nu tittar vi på och förbereder det praktiska kring hur ett obligatorium kan genomföras. Vi kommer löpande att informera här på webbplatsen.
Kontakter
Stefan TärnhuvudPressansvarig
Tel:073 181 60 04stefan.tarnhuvud@bolagsverket.seOm
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Bolagsverket lämnar in slutrapport för regeringsuppdraget ”Uppdraget att utveckla tjänsten för digital ingivning av årsredovisningar m.m. för alla företagsformer”31.3.2021 14:34:16 CEST | Pressmeddelande
Bolagsverket har lämnat in slutrapporten för regeringsuppdraget ”Uppdraget att utveckla tjänsten för digital ingivning av årsredovisningar m.m. för alla företagsformer” N2018/02033/FF). I slutrapporten rekommenderar Bolagsverket att regeringen fattar beslut om införande om ett obligatorium för digital inlämning av årsredovisningar och att Standard Business Reporting (SBR) etableras i Sverige.
Tillsammans bygger vi upp Sveriges digitala infrastruktur för informationsutbyte och grunddata26.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket har i samverkan med ett flertal andra myndigheter lagt grunden för en gemensam digital infrastruktur som ska möjliggöra ett effektivt och säkert utbyte av information inom och med det offentliga. Den 29 januari 2021 lämnades delredovisningar för två strategiska uppdrag in till regeringen, och nu intensifieras det gemensamma arbetet mot en mer ändamålsenlig förvaltning.
Uppdaterad information om brexit15.2.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den brittiska regeringen och EU-kommissionen kom den 24 december 2020 överens om ett handels- och samarbetsavtal. Avtalet började gälla den 1 januari 2021.
Högt förtroende för verksamt.se bland våra företagare15.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En nyligen genomförd varumärkesundersökning visar att Sveriges företagare sätter stor tillit till den information och de tjänster som vi myndigheter tillsammans publicerar på verksamt.se för att skapa ett enkelt och tryggt företagande.
Samarbetet med Tillväxtverket utökas och förlängs9.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2020 har Bolagsverket och Tillväxtverket samarbetat där Bolagsverket har lånat ut personal för att hjälpa till med ansökningarna av stödet för korttidsarbete. Samarbetet har varit lyckat och nyligen förlängdes det även över 2021.
Hur gick vårt miljöarbete under 2020?4.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket har mål för miljö som följs upp årligen. Efter 2020 kan vi konstatera att miljöarbetet har varit mycket bra, och att samtliga mål har uppnåtts. Andelen som använder digitala tjänster ökar, vilket leder till minskad pappersförbrukning och avfallshantering.
Vi frågar kunderna vad de tycker om oss29.1.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 februari – 28 februari 2021 genomför vi en undersökning för att mäta vad våra kunder tycker om vår service och verksamhet. Kanske är du en av de 16 000 som får ett mejl med en förfrågan om att delta i undersökningen?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum