Bolån med kort bindningstid förstahandsvalet i april

Under april valde 43 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet. Bland bostadsrättskunderna valde 46 procent tre månaders bindningstid på hela bolånet. 35 respektive 36 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 21 procent av villakunderna respektive 19 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Nedan följer en sammanställning av hur SBAB:s nya kunder valde att göra med sina bolån under april 2022, jämfört med i april för ett respektive två år sedan. Ett års bindningstid var det populäraste valet bland de kunder som valde att binda sitt bolån under april. I april i år var snitträntan på tre månaders bindningstid lägre än på räntorna med längre bindningstider.

Villalån

April 22

April 21

April 20

Allt bundet

35 %

26 %

28 %

Allt 3 mån

43 %

58 %

54 %

Mix

21 %

16 %

18 %

Källa: SBAB:s nya villakunder. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %

Bostadsrättslån

April 22

April 21

April 20

Allt bundet

36 %

23 %

26 %

Allt 3 mån

46 %

63 %

55 %

Mix

19 %

14 %

10 %

Källa: SBAB:s nya bostadsrättskunder. Avrundning förekommer vilket gör att summan inte alltid blir 100 %

– Under april var det lägst ränta på bolån med tre månaders bindningstid vilket troligen bidrog till att den bindningstiden var mest populär, trots många prognoser om att den rörliga räntan snabbt är på väg upp, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

– Det är många beslut som ska fattas i samband med ett bostadsköp. Väljer man tre månaders bindningstid kan man å ena sidan fatta beslut lite senare i processen, när man flyttat in och allt förhoppningsvis upplevs som lite lugnare. Å andra sidan utsätter man sig också för risken att både den rörliga och de bundna räntorna stigit ännu mer, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

För den som vill veta mer om ränteläge och val av bindningstid, läs mer här.

För mer information, vänligen kontakta:

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB, tel: 0709-906814, claudia.wormann@sbab.se

Douglas Norström, Presschef SBAB, tel: 0730-271965, douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Kort bindningstid mest populärt även i maj13.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under maj valde 53 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en ökning sedan april då motsvarande andel villakunder var 43 procent. 56 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i maj (46 procent i april). 31 respektive 27 procent av villa- och bostadsrättskunderna valde i stället att binda hela bolånet. Bland dem var ett års bindningstid vanligast. 18 procent av villakunderna respektive 17 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Överskott i nyproduktionen av hyresrätter för riket som helhet9.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

För första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder finns nu ett överskott på hyresrätter för Sverige som helhet. Överskottet är störst i Västra Götaland, men även Skåne län visar ett överskott. Den nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor har mattats av något på senare tid. I Stockholms län består dock underskottet på villor. Det finns nu också en tydlig nedåttrend mot ett underskott på bostadsrätter för Sverige som helhet. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för första kvartalet 2022.