Sandlund / Hossain

Böle Garveri lever vidare med Sandlund/Hossain

Det världsberömda hantverket från väskmakarna på Böle Garveri hyllas i ett samarbete och en limiterad kollektion med Sandlund/Hossain. En kollektion som för hantverkstraditionen och hållbarhetsfilosofin vidare till nya generationer. Väskorna har namngetts efter tre inspirerande profiler från norra Sverige som också hämtar kraft från omgivande natur, traditionellt hantverk och vacker design – Britta, Jon och Yngve.

Väskmakarna Sandlund/Hossain går tillbaka till rötterna och hyllar det naturliga hantverket i en ny kollektion med Böle Garveri. Kollektionens tre väskor är inspirerade av omgivande natur, nedärvt hantverk och tidlös design och döpta efter tre personer som också hämtar kraft från naturen för att skapa nya uttryck, på ett eller annat sätt. Britta på Treehotel, Jon på Hernö Gin och Yngve på Icehotel.

– Vi vill fortsätta tillverka väskor som har en tidlös och enkel design, och som tack vare sin hållbarhet och sina noga utvalda material kan åldras med stil. Tillsammans för vi traditionen vidare, säger Anders Sandlund, medgrundare av Sandlund/Hossain och fjärde generationen Sandlund från Böle Garveri.

Fyra generationer av familjen Sandlund som har designat, garvat och tillverkat handgjorda kvalitetslädervaror i Böle, en by längs Pite älv. Böle Garveri har envist stått emot tillfälliga trender och oförtröttligt levererat tidlöst hantverk till sina kunder sedan starten 1899. De handgjorda läder- och handväskorna har varit uppskattade av flera generationer och blivit utnämnd till kunglig hovleverantör. Men trots att det sista lädret har garvats inom företaget lever det världsberömda hantverket vidare hos Sandlund/Hossain.

– Jag föddes in i en tradition och ett sätt att tänka kring hållbarhet och kvalitet som idag är sällsynt. När nästan allt massproduceras, har den genuina omsorgen för sina ägodelar försvunnit, säger Anders Sandlund.

Anders Sandlund och Tulin Hossain, som står bakom Sandlund/Hossain, lärde känna varandra tack vare sina föräldrar. Båda är uppvuxna i små byar, Anders i Böle i norra Sverige och Tulin Hossain i den lilla byn Bagatipara i Bangladesh. Trots det stora geografiska avståndet, förenas de två platserna genom att vara miljöer där genuint hantverkskunnande ses som en viktig kulturell komponent.

Anders Sandlund, VD
anders@sandlundhossain.com

Om

Sandlund/Hossain designar och tillverkar väskor av vegetabilgarvat och kromfritt full grain-läder. Väskorna tillverkas i Dhaka, Bangladesh, i en studio med 35 skickliga hantverkare. Bakom varumärket står Anders Sandlund och Tulin Hossain stolt och hoppas kunna inspirera andra företag genom att föregå med gott exempel.

Följ Sandlund / Hossain