Bomull: större hot mot våra hav än plast?

Den 10:e oktober arrangeras heldagskonferensen NEXT TEXTILE i Borås där mode- och textilindustrin samlas för att tillsammans med ledande experter blicka in i framtiden. Charles Ross från Royal College of Art är en av dem och kommer i sin föreläsning bland annat att belysa bomullens påverkan på våra hav och vattendrag.

Charles Ross är föreläsare vid Royal College of Art och har även agerat rådgivare till Brittiska parlamentets genomlysning av modebranschen i rapporten Fixing Fashion. Den 10:e oktober gästar han Borås och Textile Fashion Center under heldagskonferensen Next Textile. Där kommer han att hålla i en föreläsning på temat "allt du egentligen vet, är att det du trodde skulle hända, inte har hänt" med hänvisning till Trump och Brexit - två osannolika händelser som fått stor påverkan på vår omvärld. Och hur påverkas mode- och textilbranschen när framtiden inte längre går att planera för?

"De senaste tio åren så har vi fått förlita oss på att vår bransch och omvärlden bara kommer att förändras snabbare" säger Charles Ross och fortsätter: "Jag kommer att belysa tre områden under NEXT TEXTILE i Borås där jag tror att mode- och textilbranschen kan påverka den hållbara utvecklingen som mest; den behandlade bomullen som miljöbov, den emotionella hållbarheten på plagg och i en allt mer visuell värld, kan framtidens konsumenter tänka sig att synas i samma kläder flera gånger på Instagram?"

Microplaster från kläder lyfts fram som den största boven i modeindustrins nedsmutsing av hav och vattendrag. Men bomull som behandlats med mängder av kemikalier under framställningen släpper ifrån sig än mer otrevligheter under sin livscykel och är inte biologisk nedbrytbar till skillnad från vad vi lärt oss i skolan. Detta och mycket mer kommer att lyftas under nästa veckan heldagskonferens på Textile Fashion Center i Borås.

Med målsättning att ge mode- och textilbranschen en uppdaterad verktygslåda inför framtiden så kommer Charles Ross tillsammans med en rad experter ge sina bästa råd under NEXT TEXTILE den 10:e oktober.