Bonchelli Ecologico Rosso - ny matvänlig italienare i beställningsortimentet

Bonchelli Ecologico är en serie matvänliga viner som tar dig med på en smakresa till det genuina Italien, där varje region är känd för sina specialiteter, högkvalitativa råvaror och passion för matlagning. Bonchelli Ecologico Rosso är ett ekologiskt rött vin, en nyhet från Sicilien som passar perfekt till rustika rätter från medelhavsköket.

Bonchelli Ecologico Rosso är ett medelfylligt vin med en generös doft av mörka bär, plommon och choklad. Smaken är komplex med en koncentrerad, mjuk och kryddig smak av mörka bär, torkad frukt och vanilj. Bonchelli Ecologico Rosso har en lång avslutning med bra balans och tanninstruktur. Servera till italienska delikatesser, ostbricka, en krämig pasta med hyvlad parmesan, svamprisotto, gratänger, grillat kött och mustiga grytor eller njut av ett glas medan maten tillagas.

Vinifiering

Druvorna plockas för hand vid optimal mognad, på kvällen när solen inte är för het. Delar av skörden får hänga kvar på stockarna lite längre för att ge vinet en generös stil, som är välbekant för oss som uppskattar italienska viner. Efter en noggrann sortering och en försiktig pressning, jäser vinet i tankar av rostfritt stål i ca 20 dagar. 60% av vinet får sedan vila på samma tankar i 6 månader. Resterande 40% placeras i ståltank med ek för att få den komplexa avslutningen och finstämda vaniljtoner.

Bonchelli Ecologico är en serie matvänliga viner som tar dig med på en smakresa till det genuina Italien. Bonchelli Ecologico Prosecco vad det första vinet att lanseras på Systembolaget och nu finns alltså även ett rött smakrikt rött vin inom samma familj.

Fakta om vinet

Land: Italien, Sicilien, IGT Terre Siciliane | Druvor: Nero d’Avola 90%, Merlot 10% | Alk: 13,5 % | Vol: 75 cl | Art.nr: 79079 | Pris: 109 kr | Distribution: Beställningssortiment, Systembolaget |

För mer information, vänligen kontakta;

Markus Eriksson, produktchef på Spring Wine & Spirits, +46 (0)8 672 79 03 markus.eriksson@springwine.se

www.springwine.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.