Bonnier News Local säljer gratistidningen Smålänningen XTRA

Bonnier News Local har gjort en överenskommelse med företaget Made in Båstad AB om försäljning av gratistidningen Smålänningen XTRA, tidigare Veckobladet. December månads utgåva blir den sista i Bonnier News Locals regi och från och med januari står Joakim S Ormsmarck som ny ansvarig utgivare för tidningen.
Gratistidningen Smålänningen XTRA får nya ägare i form av Joakim och Julia S Ormsmarck. Foto: Anders Sällström

Made in Båstad AB är ett lokalt mediehus med säte i Båstad och lokalredaktion i Laholm. Bolaget ger i dag bland annat ut de lokala nyhetstidningarna Bjäre NU och Laholms Tidning på veckobasis. Genom förvärvet av Smålänningen XTRA utökar bolaget nu verksamheten till ytterligare tre kommuner.

- Vi tror på lokala tidningar och papperstidningen som räckviddsmedia och tillsammans med våra två nyhetstidningar i Båstad och Laholm får vi nu ett sammanhängande utgivningsområde som spänner över fem kommuner i Skåne, Halland och Småland. Vi ser stora synergier med våra andra titlar, tillsammans med ett fortsatt bra samarbete med Bonnier News Local, som väldigt positivt för att kunna skapa såväl bra journalistik som en hållbar affär framöver, säger Joakim S Ormsmarck, chefredaktör och VD för Made in Båstad AB.

– Smålänningen Xtra är med sitt breda innehåll och räckvidd uppskattad av väldigt många. Jag är övertygad om att Made in Båstad kommer förvalta det arvet på allra bästa sätt, säger Smålänningens chefredaktör och ansvarig utgivare Anders Sjölin, som fram tills nu också varit ansvarig utgivare för Smålänningen  XTRA.

– Vi har goda erfarenheter av samarbete med Joakim och Julia S Ormsmarck, bland annat så sålde Bonnier News Local  Laholms Tidning till dem för drygt ett år sedan, säger Jannik Hansen, gratismediechef Bonnier News Local.

Den nya ägaren kommer ha ett nära samarbete med Bonnier News försäljningsorganisation kring annonsförsäljning och produkten kommer också att tryckas på Bonnier News-koncernens tryckeri Bold.

Berörda fackklubbar informerades om affären under torsdagen.

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.