Bonnier News nästa satsning på sporträttigheter – sänder juniorhockey

Det är snart dags att utse Sveriges bästa hockeylag på juniorsidan. Den avgörande dramatiken sänds hos Expressen och Bonnier News Local – som utökar sin livesportsatsning ytterligare. – Fjolårets sändningar lockade en hel del tittare och genom vårt fina samarbete med Svenska Ishockeyförbundet kan vi satsa ännu hårdare i år, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News.
Foto: Jonas Solberger

I tisdags offentliggjorde Bonnier News att bolaget sänder kvalet till Hockeyallsvenskan, tillsammans med NTM. Nästa satsning på livesänd hockey blir nu SM-slutspelen för juniorer.

I fjol sände Expressen och flera av Bonnier News lokala titlar semifinaler, bronsmatcher och finaler för damjuniorer, J18 och J20. När det ska avgöras denna gång så sänds även semifinaler och final för U16, som spelas samtidigt som J18 och J20, 6–10 april i Nyköping. Damjuniorernas slutspel avgörs 25–26 mars i Huddinge. Eventuellt kan det dessutom tillkomma ytterligare sändningar tidigare i slutspelet.

Totalt kommer minst 16 matcher att sändas med professionell produktion med kommentatorer och repriser. Expressens hockeyprofil Johanna Dahlén kommer att finnas med i sändningarna från Nyköping.

– Det är kul att Bonnier News fortsätter visa att de vill ge juniorerna plats i rampljuset. Tillsammans fortsätter vi att lyfta och utveckla den svenska juniorhockeyn, säger Christer Plars, kommersiell chef för Svenska Ishockeyförbundet.

Pontus Weinemo, strategisk sportchef på Expressen:

– Hockey är den sport som engagerar våra prenumeranter mest. Nu får de även chansen att se såväl juniorslutspelet som kvalet till Hockeyallsvenskan, vilket stärker oss ytterligare som den bästa hockeyprodukten i landet.

Sedan tidigare så sänds alla matcher i juniorserierna på svenskhockey.tvDet kommer även att gälla under slutspelet, men för att ta del av den större inramningen och produktionen så behöver man se matcherna på Expressen eller på aktuella lokaltidningssajter.

Alla matcher går att se på Expressen med det nya abonnemanget Premium Max. Det kostar 179 kronor i månaden utan bindningstid och då ingår all livesport samt all Premiumjournalistik på Expressen. Där sänds bland annat över 60 matcher under hockeyns försäsong med lag från Hockeyallsvenskan och SHL, skidskytte-SM, längdskidor i världsklass, innebandyns högsta ligor SSL dam och SSL herr och Ligue 1 med världsstjärnor som Messi och Neymar.
Matcher går även på vissa lokaltidningssajter inom Bonnier News Local (till exempel sänds eventuella matcher med HV71 på jp.se).

Christer PlarsKommersiell chefSvenska Ishockeyförbundet

Tel:070-426 26 21

Foto: Jonas Solberger

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.