Bonnier News

Bonnier News ökar sin ljudsatsning – skriver avtal med Podspace

Dela

Bonnier News kraftsamlar för att förbättra sitt erbjudande inom ljud genom att teckna avtal med en ny hostingplattform. Dessutom inrättas ett centralt kunskapsnav som bland annat ska utveckla nya format.

Martin Jönsson, Bonnier News. Foto: Bonnier News/Per Mikaelsson
Martin Jönsson, Bonnier News. Foto: Bonnier News/Per Mikaelsson
De senaste tio åren har ljudmediet utvecklats lavinartat och gått från linjär radio till streaming i olika former. Intresset för att lyssna på innehåll har ökat enormt under dessa år.

– Det är därför strategiskt viktigt för oss som Nordens största mediekoncern att också öka våra insatser inom ljud, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef Bonnier News.

Bonnier News fyra affärsområden – Expressen/Lifestyle, Dagens Nyheter, Bonnier News Business och Bonnier News Local – har i dag ett 30-tal poddar på olika plattformar, till exempel Acast, Bauer Medias Podplay och Soundcloud. Störst av koncernens poddar är Dagens Nyheters dagliga nyhetspodd Studio DN och Expressens hockeypodd Sanny & Svensson.

För att samordna poddverksamheten inom koncernen har Bonnier News tecknat avtal med Podspace som i dag är plattform för några av Sveriges största poddar, till exempel Alex & Sigge, Ursäkta och When We Were Kings, alla utgivna av Perfect Day Media.

– Med gemensam plattform får vi gemensam analys och också möjligheter att samlat samverka med Podspace kring att utveckla vår premiumaffär, berättar Martin Jönsson.

– Vi är väldigt glada och stolta att i dag kunna välkomna Bonnier News alla fantastiska poddar till Podspace. Som en direkt följd av vårt nya samarbete kommer vi inom kort kunna presentera en rad nya spännande produkter och tjänster för såväl poddskapare som lyssnare, säger Edward Jewson på Podspace.

Ytterligare ett steg i utvecklingen av ljuderbjudandet är att Bonnier News skapar ett centralt kunskapsnav.

– Vi behöver samla vår kompetens och kunskap och också tillföra resurser för att snabba på utvecklingen. Det handlar om analys och marknadsföring, men också om formatutveckling och att skapa helt nya poddar, säger Stina Abenius, projektledare redaktionell utveckling, som leder satsningen.

För att lyckas med detta ska Bonnier News utöka teamet som jobbar med poddutveckling.

– Vi har redan enormt stor journalistisk kompetens och vi har en hel del kompetens inom ljudberättande. Men inte tillräckligt. Därför kommer vi nu att söka de bästa för att hjälpa oss att forma detta framåt. Det är ett rejält spännande uppdrag som jag hoppas kan intressera många, säger Stina Abenius.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Martin Jönsson, Bonnier News. Foto: Bonnier News/Per Mikaelsson
Martin Jönsson, Bonnier News. Foto: Bonnier News/Per Mikaelsson
Ladda ned bild

Om

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra över 100 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum