Bonnier News omorganiserar verksamheterna för läsarintäkter och samordnar affärsområden
Fram till nu har verksamheterna för Bonnier News läsarintäkter hanterats separerat inom de olika affärsområdena. I likhet med hur Bonnier News organiserat andra affärsområden och funktioner såsom Tech, Sales och PDI, samlar man nu de svenska delarna av koncernens läsarintäkter i en central läsarintäktsorganisation där Alexander Lydecker får det övergripande intäktsansvaret.
Ambitionen är att skapa helhetssyn som möjliggör för ytterligare tillväxt inom Bonnier News samlade läsaraffär. Omorganisationen underlättar också skapandet av en gemensam kundplattform inom ramen för det interna samarbetsprogrammet One News. Förändringarna ska ske med bibehållen närhet till koncernens starka varumärken och varje affärsområde kommer även fortsättningsvis spela viktig roll för att driva sin prenumerationsaffär.
”Vi ser att vi har stor potential att växa våra läsarintäkter. Fram till nu har vi jobbat med kunder och produkter i silos, men genom den här samordningen skapar vi synergier och ökade chanser till kunskapsutbyte.” säger Alexander Lydecker, CCO Bonnier News.
Genom förändringen får Alexander det övergripande ansvaret för både annons- och läsarintäkter inom Bonnier News svenska delar, och över tid kommer dessa två affärsverksamheter kunna samspela och dra nytta av varandra.
Samtidigt återförenas Bonnier News bägge affärsområden Business to Business och Di-gruppen till ett gemensamt affärsområde med Peter Fellman som affärsområdeschef. De bägge affärsområdena har liknande verksamheter och strategi även om de verkar på olika geografiska marknader. Genom integrationen skapas bland annat möjlighet för att skala upp den svenska verksamheten internationellt och vice versa.
”Vi ser att det finns stor outnyttjad potential i att arbeta närmare tillsammans, och det finns en tydlig logik i att samordna våra verksamheter som främst riktar sig till professionella användare. Vi arbetar på olika marknader, men har liknande utmaningar, och jag är övertygad om att vi genom ett närmare samarbete har mycket att lära av varandra.” säger Peter Fellman, affärsområdeschef Di-gruppen.
Genom samgåendet kommer Business to Business närmare Bonnier News och koncernen kommer kunna tillgodogöra sig den stora tillväxtpotentialen som finns inom affärspress - både i Sverige och internationellt. En integrationsplan för det nya gemensamma affärsområdet kommer tas fram.
För ytterligare information, kontakta:
Alexander Lydecker, CCO Bonnier News, 073-518 60 92
Peter Fellman, affärsområdeschef Di-gruppen, 070-209 02 26
Nyckelord
Kontakter
Elsa FalkKommunikation, Bonnier News
Tel:0706-007494elsa.falk@bonniernews.seBilder
Om
Som Nordens största medieföretag är vårt uppdrag att hjälpa medborgare och organisationer att fungera i ett demokratiskt samhälle. Våra journalister rapporterar, granskar och berättar om vår tids frågor. Vi inspirerar och skapar affärer genom möten, produkter och tjänster.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Dubbla vinster till Bonnier News i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling15.4.2024 16:21:09 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News prenumerationspaketering +Allt har i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling Digital Media Awards Europe vunnit i kategorin Best Digital Subscription/Reader Revenue Project. Dessutom prisas Bonnier News annonssamarbete med Hjärt-Lungfonden med en vinst i kategorin Best Native Advertising Campaign.
Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.
Jan Helin får nyinrättad roll som Chief Product Officer på Bonnier News9.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter stärka sin satsning på produktutveckling med AI i fokus och utser Jan Helin till den nyinrättade rollen som Chief Product Officer (CPO). I hans frånvaro, under en period av sjukskrivning, tar Veronica Selin över som tillförordnad i rollen.
Marieberg Media och Bonnier News Local avslutar samarbetet26.3.2024 11:45:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bemanningsbolag Marieberg Media har inlett förhandlingar om en omorganisation. Anledningen är att Bonnier News Local planerar att från och med hösten 2024 ta hem vikariebemanningen i egen regi. Den planerade förändringen berör Marieberg Medias konsulter och förhandlingar ska inledas om uppsägning av omkring 65 tillsvidareanställda medarbetare utanför Storstockholm.
Bonnier News utökar +Allt med över 100 livsstilsmagasin20.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bundlade prenumerationserbjudande +Allt utökas när allt innehåll från magasins-appen Arcy läggs till. Därmed får +Allt-prenumeranterna tillgång till över 100 olika livsstilsmagasin, bland andra Allt om Mat, Damernas Värld och Illustrerad Vetenskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum