BonnierHoops avslutar sin sommarlovssuccé med basket och spoken-word final på Bokmässan

Efter tre år av lyckat integrationsarbete på Kista torg i Stockholm exporterades sommarlovsprojekt BonnierHoops till Göteborg. Streetbasketplanen där basket och kultur delar planhalva, arrangerades för första gången i Biskopsgården under hela sommarlovet. Nu flyttar planen in på Bokmässan 27–30 september för att uppmärksamma satsningen på ökad läsförståelse i utsatta områden.

Tillsammans med flera partners och aktörer har Näringslivsgruppen på Göteborg & Co satsat på projektet BonnierHoops för en ökad lokal samverkan. Streetballplaner hade öppet hela sommaren vid Svarte Mosse i Biskopsgården för basketspel, läsning i bokloungen, artistuppträdanden, skrivarverkstäder, poesiworkshops, dansworkshops och mycket mer.

27–30 september flyttar streetbasketplanen och bokloungen in på Bokmässan. Basketplan och boktältet kommer att finnas utanför entré 2 och montern på plats B08:02.

Här kommer det bjudas på en rad olika evenemang som basketturneringar, tävlingar och final i spoken word. Med sin medverkan hoppas BonnierHoops kunna belysa vikten av läsförståelse i utsatta områden, men också bidra till att göra mässan tillgänglig för fler ungdomar.

Finalen i årets spoken word går av stapeln på Bokmässans sista dag. Söndag 30/9 kl.11.30-12.30 kan besökarna se de sex finalisterna uppträda på scenen Rum för Poesi och Översättning. Bidragen bjuder på allt från acapella rap, slam poesi/estradpoesi eller poesi. Den eminenta juryn består av arrangörerna för Ortens bästa poet Göteborg, Amanda Petterson och Ramla Abdullahi. Finalisterna tävlar såklart om äran, men vinnaren går även hem med 10.000kr och får en egen läsning i Rum för poesi på Bokmässan 2019.

− Näringslivsgruppen satsar på evenemang som har inkludering som röd tråd. Med BonnierHoops projektet var det lätt att få engagemang från andra partners som jobbar med samma riktlinjer. Det är spännande med förlängning av sommarlovsaktiviteter på Bokmässan då det skapas fler möjligheter till inkludering på en annan plattform, säger Lennart Johansson, chef på Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

Fakta om BonnierHoops

Initiativet startades sommaren 2015 av Bonnierförlagen och Svenska Basketbollförbundet. Syftet var att på ett roligt och inspirerande sätt främja läsning och det skrivna ordet, med hjälp av basket och olika kulturyttringar. Då läsförståelsen är som lägst bland ungdomar som inte har svenska som modersmål, är det i områden med stora andelar nysvenskar som BonnierHoops kan göra störst skillnad.

Samarbetspartners i Biskopsgården är Västra Hisingen Basket, Göteborgs Stad, Bokmässan, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Polisen, Bostadsbolaget, Räddningstjänsten Storgöteborg, BRIS, Spalding och Folksam.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Anna Lindeborg, Västra Hisingens Stadsdelsförvaltning, 031-366 69 37 / 070-162 87 96

Olle Håkanson, Håkansson United, 070-444 35 47, olle@hakanson-united.se

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism,
Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och
Göteborgs Stadsteater ingår.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Gothenburg selected for World Master Athletics Championships 20228.9.2018 17:34Pressmeddelande

Gothenburg will host World Master Athletics Championships in 2022, a decision that was made today during the ongoing championships in Málaga, Spain. The two other candidates were Tampere, Finland, and L’Aguila, Italy. Representatives from Swedish Athletics, Gothenburg Athletics and the city of Gothenburg received the news down in Málaga, where a conference on future championship organizers was held, during the championships.