Bookmark klimatkompenserar för sin verksamhet

Bookmark Förlag inleder ett projekt för att kompensera för de utsläpp av växthusgaser som sker till följd av förlagets utgivning. Projektet startar i och med publiceringen av Sofie Sarenbrants kriminalroman Syndabocken den 21 maj.

Bookmark Förlag kommer att kompensera för varje steg i verksamheten, från tryck och distribution till den egna organisationen.

”Det känns viktigt för oss på förlaget att ge något tillbaka till miljön – ett litet men självklart steg i rätt riktning”, säger förlagschef Claes Ericson.

Klimatkompenseringen kommer att ske i samarbete med Conscious Label som arbetar med miljöprojekt som är godkända enligt FN:s klimatmål och Gold Standard, ett samarbete mellan Världsnaturfonden och ett åttiotal andra miljöorganisationer. Conscious Label arbetar för att så många som möjligt ska kompensera för sina koldioxidutsläpp och hjälper såväl företag som privatpersoner.

”Det är roligt att se hur Bookmark Förlag medvetandegör sin klimatpåverkan”, säger Johan Järvung som är en av initiativtagarna till Conscious Label. ”Att se, beräkna och kompensera för sina utsläpp är en bra början för varje person och organisation som vill göra en insats.”

För mer information om förlagets klimatkompensation, kontakta:

Claes Ericson
claes.ericson@bookmarkforlag.se

För mer information om Conscious Label, kontakta:

Johan Järvung
Concious Label
team@conciouslabel.org

Målargatan 7

BOOKMARK FÖRLAG är ett av Sveriges yngsta och starkast växande allmänutgivande förlag. Vi fokuserar på unika och dramatiska titlar som är svåra att lägga ifrån sig, och har såväl svenska som utländska författarskap. Vi arbetar hårt för att nå ut med våra titlar och vi har haft förmånen att få fina mottaganden.

Abonnera på våra pressmeddelanden.