Bopanelen visar: Bostadspriserna väntas stiga under 2020

Fyra av tio, 36 procent, av svenskarna som nyligen köpt eller sålt sin bostad tror på stigande bostadspriser under det närmsta året. Endast 9 procent tror att priserna kommer att sjunka, visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings undersökning Bopanelen.
Enligt Bopanelen bedömer fyra av tio, 36 procent, av de som nyligen köpt eller sålt en bostad att det blir en prisuppgång under 2019. Det tror också 39 procent av Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings fastighetsmäklare.

– Trots att bostadspriserna nu ligger nära rekordnivåerna för tre år sedan tror många på en prisuppgång det kommande året. Det förklaras till stor del av faktorer som fortsatt låga räntor, brist på bostäder samt balans mellan köpares och säljares prisförväntningar, säger Marcus Svanberg, VD för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Fyra av tio, 36 procent, av de som nyligen köpt eller sålt en bostad bedömer att det blir en prisuppgång under 2019. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings kund- och mäklarundersökning Bopanelen, där 4 383 personer svarat på frågan om hur de tror att bostadspriserna kommer att utvecklas på ett års sikt. Frågan har även besvarats av 404 av Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings fastighetsmäklare, där är andelen som tror på stigande priser under det närmsta året 39 procent.

– Framtida räntehöjningar och en tydlig försämring av konjunkturen blir utmanande för bostadsmarknaden på sikt. Här kommer storstäderna, med Stockholm i täten, att påverkas först. Det är därför viktigt att få till åtgärder som kan öka rörligheten på bostadsmarknaden, där en omformulering av amorteringskraven och kraftigt sänkt flyttskatt bör vara i fokus, säger Marcus Svanberg.

Av de tre storstadsregionerna är de som nyligen sålt en bostad i Stockholms län och de som nyligen köpt en bostad i Skåne de som tror mest på stigande bostadspriser – 39 procent är förvissade om fortsatt prisuppgång. Högst andel som tror på en negativ prisutveckling, 10 procent av de svarande, är bostadssäljare i Västra Götaland.

Om Bopanelen

Resultatet av Bopanelen baseras på Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings webbaserade kundundersökning där personer som köpt eller sålt en bostad med företaget löpande tillfrågas om olika bostadsrelaterade frågor i samband med kontraktsskrivning. Enkäten genomfördes mellan den 1 oktober – 31 december 2019 och hade 4 383 svarande. Svarsfrekvensen var 35,4 procent. Samma fråga har ställts till företagets 649 fastighetsmäklare runtom i landet, mellan den 2 november – 31 december 2019 och hade 404 svarande, vilket ger en svarsprocent på 62 procent.

Bilaga: Resultat från Bopanelen – januari 2020

Hur tror du att bostadspriserna kommer utvecklas på ett års sikt?

Riket

Fastighetsmäklare

Riket

Stockholms län

Västra Götalands län

Skåne län

Totalt

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 176 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.